تأثیر آموزش حافظه ی فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانش آموزان دارای ناتوانی خواندن
(ندگان)پدیدآور
شیخ الاسلامی, علیبخشایش, علیرضابرزگربفرویی, کاظممردای عجمی, وجیههنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: از جمله مواردی که نظریات کنونی در مورد ناتوانی یادگیری بر آن تأکید دارند، حافظه است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حافظهی فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانشآموزان با ناتوانی خواندن اجرا شد. روش: پژوهش از نوع آزمایشی و جامعهی آماری شامل دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی دارای ناتوانی خواندنِ ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر یزد بود که از میان آنها 40 دانشآموز (20 دختر و 20 پسر) به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه 10 دختر و 10 پسر) جایگزین شدند. ابزارهای سنجش شامل چکلیست نشانگان نارساخوانی، فرم مصاحبهی بالینی محققساخته، مقیاس هوش تجدیدنظر شدهی وکسلر کودکان، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و آزمون حافظهی ارقام وکسلر بود. آزمودنیهای گروه آزمایش در طی 18 جلسه (هر هفته 2 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه) تحت آموزش حافظهی فعال قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش حافظهی فعال، عملکرد خواندن و ظرفیت حافظهی دانشآموزان با ناتوانی خواندن را بهبود بخشیده است (001/0>p).p). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، آموزش حافظهی فعال میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود عملکرد خواندن و ظرفیت حافظهی دانشآموزان با ناتوانی خواندن مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
حافظهی فعالعملکرد خواندن
ظرفیت حافظه
ناتوانی خواندن
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران
استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد، یزد، ایران
شاپا
2008-501X2228-5180




