مقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل با درمان شناختی- رفتاری در بهبـود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
اکبری, ابراهیمخانجانی, زینبپورشریفی, حمیدمحمود علیلو, مجیدعظیمی, زینبنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده 
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل و درمان شناختی- رفتاری در بهبود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویان بود.
روش: بررسی حاضر به روش نیمه آزمایشی تک موردی و از نوع خط پایه چندگانه انجام شد. بدین منظور شش مراجع (پنج دختر و یک پسر) به شیوهی نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه جای داده شدند و هر گروه با یکی از دو روش یاد شده تحت درمان قرار گرفتند. مراجعین در مرحلهی پیش از درمان (خط پایه) و در طی جلسههای اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، یازدهم و جلسه آخر (جلسه چهاردهم) و مراحل پیگیری سه ماهه و شش ماهه پرسشنامههای ضربه عشق، افسردگی، اضطراب، و نشخوار فکری را تکمیل کردند. همچنین در مرحله پیش از درمان، پرسشنامه میلون 3 را برای شناسایی الگوهای بالینی شخصیت کامل کردند. برای تحلیل دادهها از دو روش معناداری بالینی و شاخص درصد بهبودی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو روش درمانی تحلیل رفتار متقابل و شناختی- رفتاری در بهبود علائم مرضی شکست عاطفی اثربخش بودهاند و مقایسهی نمرات مراجعین حاکی از آن است که تحلیل رفتار متقابل در اکثر آماجها توانسته است تغییرات چشمگیرتر و پایدارتری ایجاد کند. ولی نمرات سلامت روان در هر دو درمان تقریباً یکسان بود.
نتیجهگیری: تحلیل رفتار متقابل با توجه به فرآیند درمانی- فنی متفاوت و عمیقتری که نسبت به درمان شناختی رفتاری دارد در بهبود علائم مرضی دانشجویان دارای شکست عاطفی از اثربخشی بهتر و پایدارتری برخوردار است.
کلید واژگان
واژههایکلیدی: درمان تحلیل رفتار متقابلدرمان شناختی- رفتاری
علائم مرضی ضربه عشق
شکست عاطفی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تبریزگروه روانشناسی دانشگاه تبریز
گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
دانشگاه تهران
شاپا
2008-501X2228-5180




