نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبری, ابراهیمfa_IR
dc.contributor.authorخانجانی, زینبfa_IR
dc.contributor.authorپورشریفی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorمحمود علیلو, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorعظیمی, زینبfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:28:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:28:40Z
dc.date.available1399-07-09T05:28:40Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:28:40Z
dc.date.issued2012-09-22en_US
dc.date.issued1391-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-01-29en_US
dc.date.submitted1395-11-10fa_IR
dc.identifier.citationاکبری, ابراهیم, خانجانی, زینب, پورشریفی, حمید, محمود علیلو, مجید, عظیمی, زینب. (1391). مقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل با درمان شناختی- رفتاری در بهبـود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویان. روان شناسی بالینی, 4(3), 87-101. doi: 10.22075/jcp.2017.2100fa_IR
dc.identifier.issn2008-501X
dc.identifier.issn2228-5180
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2100
dc.identifier.urihttps://jcp.semnan.ac.ir/article_2100.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282716
dc.description.abstractچکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل و درمان شناختی- رفتاری در بهبود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویان بود. روش: بررسی حاضر به روش نیمه آزمایشی تک موردی و از نوع خط پایه چندگانه انجام شد. بدین منظور شش مراجع (پنج دختر و یک پسر) به شیوه‌ی نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه جای داده شدند و هر گروه با یکی از دو روش یاد شده تحت درمان قرار گرفتند. مراجعین در مرحله‌ی پیش از درمان (خط پایه) و در طی جلسه‌های اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، یازدهم و جلسه آخر (جلسه چهاردهم) و مراحل پیگیری سه ماهه و شش ماهه پرسشنامه‌های ضربه عشق، افسردگی، اضطراب، و نشخوار فکری را تکمیل کردند. همچنین در مرحله پیش از درمان، پرسشنامه میلون 3 را برای شناسایی الگوهای بالینی شخصیت کامل کردند. برای تحلیل داده‌ها از دو روش معناداری بالینی و شاخص درصد بهبودی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که هر دو روش درمانی تحلیل رفتار متقابل و شناختی- رفتاری در بهبود علائم مرضی شکست عاطفی اثربخش بوده‌اند و مقایسه‌ی نمرات مراجعین حاکی از آن است که تحلیل رفتار متقابل در اکثر آماج‌ها توانسته است تغییرات چشمگیرتر و پایدارتری ایجاد کند. ولی نمرات سلامت روان در هر دو درمان تقریباً یکسان بود. نتیجه‌گیری: تحلیل رفتار متقابل با توجه به فرآیند درمانی- فنی متفاوت و عمیق‌تری که نسبت به درمان شناختی رفتاری دارد در بهبود علائم مرضی دانشجویان دارای شکست عاطفی از اثربخشی بهتر و پایدارتری برخوردار است.fa_IR
dc.format.extent221
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.publisherSemnan Universityen_US
dc.relation.ispartofروان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Clinical Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2100
dc.subjectواژه‌های‌کلیدی: درمان تحلیل رفتار متقابلfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی- رفتاریfa_IR
dc.subjectعلائم مرضی ضربه عشقfa_IR
dc.subjectشکست عاطفیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل با درمان شناختی- رفتاری در بهبـود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue3
dc.citation.spage87
dc.citation.epage101


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد