| dc.contributor.author | اکبری, ابراهیم | fa_IR | 
| dc.contributor.author | خانجانی, زینب | fa_IR | 
| dc.contributor.author | پورشریفی, حمید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | محمود علیلو, مجید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | عظیمی, زینب | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:28:40Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:28:40Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T05:28:40Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T05:28:40Z |  | 
| dc.date.issued | 2012-09-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-07-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-01-29 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-11-10 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | اکبری, ابراهیم, خانجانی, زینب, پورشریفی, حمید, محمود علیلو, مجید, عظیمی, زینب. (1391). مقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل با درمان شناختی- رفتاری در بهبـود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویان. روان شناسی بالینی, 4(3), 87-101. doi: 10.22075/jcp.2017.2100 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-501X |  | 
| dc.identifier.issn | 2228-5180 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2100 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jcp.semnan.ac.ir/article_2100.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282716 |  | 
| dc.description.abstract | چکیده 
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل و درمان شناختی- رفتاری در بهبود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویان بود.
روش: بررسی حاضر به روش نیمه آزمایشی تک موردی و از نوع خط پایه چندگانه انجام شد. بدین منظور شش مراجع (پنج دختر و یک پسر) به شیوهی نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه جای داده شدند و هر گروه با یکی از دو روش یاد شده تحت درمان قرار گرفتند. مراجعین در مرحلهی پیش از درمان (خط پایه) و در طی جلسههای اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، یازدهم و جلسه آخر (جلسه چهاردهم) و مراحل پیگیری سه ماهه و شش ماهه پرسشنامههای ضربه عشق، افسردگی، اضطراب، و نشخوار فکری را تکمیل کردند. همچنین در مرحله پیش از درمان، پرسشنامه میلون 3 را برای شناسایی الگوهای بالینی شخصیت کامل کردند. برای تحلیل دادهها از دو روش معناداری بالینی و شاخص درصد بهبودی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو روش درمانی تحلیل رفتار متقابل و شناختی- رفتاری در بهبود علائم مرضی شکست عاطفی اثربخش بودهاند و مقایسهی نمرات مراجعین حاکی از آن است که تحلیل رفتار متقابل در اکثر آماجها توانسته است تغییرات چشمگیرتر و پایدارتری ایجاد کند. ولی نمرات سلامت روان در هر دو درمان تقریباً یکسان بود.
نتیجهگیری: تحلیل رفتار متقابل با توجه به فرآیند درمانی- فنی متفاوت و عمیقتری که نسبت به درمان شناختی رفتاری دارد در بهبود علائم مرضی دانشجویان دارای شکست عاطفی از اثربخشی بهتر و پایدارتری برخوردار است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 221 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه سمنان | fa_IR | 
| dc.publisher | Semnan University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | روان شناسی بالینی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Clinical Psychology | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2100 |  | 
| dc.subject | واژههایکلیدی: درمان تحلیل رفتار متقابل | fa_IR | 
| dc.subject | درمان شناختی- رفتاری | fa_IR | 
| dc.subject | علائم مرضی ضربه عشق | fa_IR | 
| dc.subject | شکست عاطفی | fa_IR | 
| dc.title | مقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل با درمان شناختی- رفتاری در بهبـود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویان | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 3 |  | 
| dc.citation.spage | 87 |  | 
| dc.citation.epage | 101 |  |