مقایسه اثربخشی روشهای درمانی حساسیت زدایی منظم، مهارتهای مطالعه و روش ترکیبی در کاهش اضطراب امتحان
(ندگان)پدیدآور
ماردپور, علیرضانجفی, محمودرفعت ماه, مرضیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اضطراب امتحان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت است که میتواند موجب افت چشمگیر توانایی افراد در موقعیت سنجش یا امتحان گردد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی سه روش درمانی حساسیت زدایی منظم، مهارتهای مطالعه و ترکیبی از هر دو روش در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پسر مبتلا به اضطراب امتحان اجرا گردید.
روش: طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و گمارش تصادفی بوده است. جامعه آماری آن تمامی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در سال تحصیلی 1390-1389 میباشد. از آنجایی که مجموع دانشجویان پسر در این برهۀ زمانی 6000 نفر بود، لذا بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 361 نفر تعیین گردید. نمونه مورد نظر از طریق روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شده و از میان آنان 64 نفر که مطابق پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیلبرگر مبتلا به اضطراب امتحان بودند در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیلبرگر بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس یک طرفه استفاده گردید.
یافتهها: میانگین سنی آزمودنیها 85/23 سال و دامنه سنی آنها بین 19 تا 32 سال بود. یافتهها نشان داد که بین اثربخشی گروههای حساسیت زدایی منظم، مهارتهای مطالعه و روش ترکیبی با گروه گواه در کاهش اضطراب امتحان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در خصوص روش ترکیبی یافتهها حاکی از این بود که این روش در کاهش اضطراب امتحان کارآمدتر است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که هر چند روش مهارتهای مطالعه و حساسیت زدایی منظم در بهبود اضطراب امتحان مؤثر میباشند اما ترکیب این دو روش به عنوان یک روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان کارآمدتر است.
کلید واژگان
اضطراب امتحانحساسیت زدایی منظم
مهارتهای مطالعه
روش ترکیبی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد یاسوجدانشگاه سمنان
دانشگاه آزاد یاسوج
شاپا
2008-501X2228-5180




