اثربخشی درمان تعامل والد -کودک بر کاهش نشانه های اختلال اضطراب جدایی
(ندگان)پدیدآور
عباسی, مرضیهنشاط دوست, حمید طاهرآقامحمدیان شعرباف, حمیدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلال اضطراب جدایی، اضطرابی افراطی و نامتناسب از لحاظ رشدی درباره جدایی فرد از خانه یا از افرادی که به آنها دلبستگی دارد، است. درمان تعامل والد- کودک، یک رویکرد درمانی است که تکنیکهای رفتاری و سنتی را در درمان مشکلات رفتاری کودکان یکپارچه میکند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر درمان تعامل والد- کودک روی مادران بر میزان کاهش علائم اضطراب جدایی در کودکان بوده است.
روش: این طرح پژوهشی به صورت نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه مقایسه، انجام شد. نمونهگیری به شیوه نمونهگیری در دسترس صورت گرفت، چرا که افراد انتخاب شده فقط از داخل مهد کودکها انتخاب شدند. در این روش ابتدا 3 منطقه (مناطق 1، 2 و 6) به طور تصادفی از میان مناطق 12 گانه شهر مشهد انتخاب شده و از این مناطق انتخابی، 11مهد کودک به صورت تصادفی انتخاب شدند. تعداد افراد شناسایی شده دارای ملاکهای اضطراب جدایی طبق پرسشنامه CSI-4 در این مهد کودکها، 83 نفر بودند که در نهایت، از این تعداد، دو گروه 12 نفری از کودکان دارای اضطراب جدایی به طور تصادفی انتخاب و مادران آنها نیز به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و مقایسه قرار گرفتند. 5 جلسه مداخله که بر اساس برنامه درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک تدوین شده بود، روی مادران گروه آزمایش انجام شد. گروه مقایسه در خصوص درمان تعامل والد- کودک هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و مقایسه پسآزمون گرفته شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که درمان تعامل والد- کودک، در شدت علائم اضطرابی در گروه آزمایش از نظر آماری کاهش معناداری پدید آورده است (001/0p
کلید واژگان
اختلال اضطراب جداییدرمان
تعامل کودک ـ والد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهانشاپا
2008-501X2228-5180




