نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعباسی, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorنشاط دوست, حمید طاهرfa_IR
dc.contributor.authorآقامحمدیان شعرباف, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:28:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:28:26Z
dc.date.available1399-07-09T05:28:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:28:26Z
dc.date.issued2010-06-22en_US
dc.date.issued1389-04-01fa_IR
dc.date.submitted2017-01-29en_US
dc.date.submitted1395-11-10fa_IR
dc.identifier.citationعباسی, مرضیه, نشاط دوست, حمید طاهر, آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا. (1389). اثربخشی درمان تعامل والد -کودک بر کاهش نشانه های اختلال اضطراب جدایی. روان شناسی بالینی, 2(2), 47-57. doi: 10.22075/jcp.2017.2022fa_IR
dc.identifier.issn2008-501X
dc.identifier.issn2228-5180
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2022
dc.identifier.urihttps://jcp.semnan.ac.ir/article_2022.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282638
dc.description.abstractمقدمه: اختلال اضطراب جدایی، اضطرابی افراطی و نامتناسب از لحاظ رشدی درباره جدایی فرد از خانه یا از افرادی که به آنها دلبستگی دارد، است. درمان تعامل والد- کودک، یک رویکرد درمانی است که تکنیک‌های رفتاری و سنتی را در درمان مشکلات رفتاری کودکان یکپارچه می‌کند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر درمان تعامل والد- کودک روی مادران بر میزان کاهش علائم اضطراب جدایی در کودکان بوده است. روش: این طرح پژوهشی به صورت نیمه تجربی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با یک گروه مقایسه، انجام شد. نمونه‌گیری به شیوه نمونه‌گیری در دسترس صورت گرفت، چرا که افراد انتخاب شده فقط از داخل مهد کودک‌ها انتخاب شدند. در این روش ابتدا 3 منطقه (مناطق 1، 2 و 6) به طور تصادفی از میان مناطق 12 گانه شهر مشهد انتخاب شده و از این مناطق انتخابی، 11مهد کودک به صورت تصادفی انتخاب شدند. تعداد افراد شناسایی شده دارای ملاک‌های اضطراب جدایی طبق پرسشنامه CSI-4 در این مهد کودک‌ها، 83 نفر بودند که در نهایت، از این تعداد، دو گروه 12 نفری از کودکان دارای اضطراب جدایی به طور تصادفی انتخاب و مادران آنها نیز به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و مقایسه قرار گرفتند. 5 جلسه مداخله که بر اساس برنامه درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک تدوین شده بود، روی مادران گروه آزمایش انجام شد. گروه مقایسه در خصوص درمان تعامل والد- کودک هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و مقایسه پس‌آزمون گرفته شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که درمان تعامل والد- کودک، در شدت علائم اضطرابی در گروه آزمایش از نظر آماری کاهش معناداری پدید آورده است (001/0pfa_IR
dc.format.extent443
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.publisherSemnan Universityen_US
dc.relation.ispartofروان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Clinical Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2022
dc.subjectاختلال اضطراب جداییfa_IR
dc.subjectدرمانfa_IR
dc.subjectتعامل کودک ـ والدfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان تعامل والد -کودک بر کاهش نشانه های اختلال اضطراب جداییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue2
dc.citation.spage47
dc.citation.epage57


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد