• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روان شناسی بالینی
    • دوره 7, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روان شناسی بالینی
    • دوره 7, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابله‌ای و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی

    (ندگان)پدیدآور
    محمود علیلو, مجیدخانجانی, زینببیات, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    488.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دوران نوجوانی یکی از دوره­های تحولی مهم است. مشکل در تنظیم هیجان، مقابله و نیز وجود نشانه­های شخصیت مرزی می­تواند منجر به اختلالات اضطرابی شود. هدف این پژوهش پیش­بینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابله­ای و نشانه­های اختلال شخصیت مرزی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیش­بینی بود. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان تویسرکان در سال­تحصیلی 94- 1393 بود که 331 نفر از آنان به روش طبقه­ای انتخاب شدند. آزمودنی­ها پرسشنامه­های تنظیم هیجان گراس و جان، راهبردهای مقابله­ای اندلر و پارکر، اختلال شخصیت مرزی (BPI) و اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پاسخ دادند. داده­ها به روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل داده­های این پژوهش نشان داد که تنظیم هیجان، راهبردهای مقابله­ای و نشانه­های اختلال شخصیت مرزی نوجوانان می­تواند نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پیش­بینی کند (05/0 > P). همچنین بین تنظیم هیجان با نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، راهبردهای مقابله­ای با نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و نشانه­های اختلال شخصیت مرزی با نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، از نظر آماری همبستگی معنادار وجود دارد (05/0 > P). بنابراین، می­توان نتیجه گرفت که تنظیم هیجان، شیوه‌ی مقابله­ی نوجوانان و میزان بروز نشانه­های اختلال شخصیت مرزی در بروز نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نقش مهمی دارد و می­توان با توجه به ویژگی­های روان‌شناختی مذکور بروز یا عدم بروز این دسته از اختلالات را در نوجوانان پیش‌بینی کرد.
    کلید واژگان
    اضطراب
    تنظیم هیجان
    راهبردهای مقابله‌ای
    اختلال شخصیت مرزی

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استاد روان‌شناسی بالینی دانشگاه تبریز
    استاد روان‌شناسی دانشگاه تبریز
    کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز

    شاپا
    2322-3189
    2476-6410
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jcps.2017.7134
    http://jcps.atu.ac.ir/article_7134.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282475

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب