نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمود علیلو, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorخانجانی, زینبfa_IR
dc.contributor.authorبیات, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:27:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:27:58Z
dc.date.available1399-07-09T05:27:58Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:27:58Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-03-05en_US
dc.date.submitted1395-12-15fa_IR
dc.identifier.citationمحمود علیلو, مجید, خانجانی, زینب, بیات, احمد. (1395). پیش‌بینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابله‌ای و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی. مطالعات روان شناسی بالینی, 7(25), 107-128. doi: 10.22054/jcps.2017.7134fa_IR
dc.identifier.issn2322-3189
dc.identifier.issn2476-6410
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jcps.2017.7134
dc.identifier.urihttp://jcps.atu.ac.ir/article_7134.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282475
dc.description.abstractدوران نوجوانی یکی از دوره­های تحولی مهم است. مشکل در تنظیم هیجان، مقابله و نیز وجود نشانه­های شخصیت مرزی می­تواند منجر به اختلالات اضطرابی شود. هدف این پژوهش پیش­بینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابله­ای و نشانه­های اختلال شخصیت مرزی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیش­بینی بود. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان تویسرکان در سال­تحصیلی 94- 1393 بود که 331 نفر از آنان به روش طبقه­ای انتخاب شدند. آزمودنی­ها پرسشنامه­های تنظیم هیجان گراس و جان، راهبردهای مقابله­ای اندلر و پارکر، اختلال شخصیت مرزی (BPI) و اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پاسخ دادند. داده­ها به روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل داده­های این پژوهش نشان داد که تنظیم هیجان، راهبردهای مقابله­ای و نشانه­های اختلال شخصیت مرزی نوجوانان می­تواند نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پیش­بینی کند (05/0 > P). همچنین بین تنظیم هیجان با نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، راهبردهای مقابله­ای با نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و نشانه­های اختلال شخصیت مرزی با نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، از نظر آماری همبستگی معنادار وجود دارد (05/0 > P). بنابراین، می­توان نتیجه گرفت که تنظیم هیجان، شیوه‌ی مقابله­ی نوجوانان و میزان بروز نشانه­های اختلال شخصیت مرزی در بروز نشانه­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نقش مهمی دارد و می­توان با توجه به ویژگی­های روان‌شناختی مذکور بروز یا عدم بروز این دسته از اختلالات را در نوجوانان پیش‌بینی کرد.fa_IR
dc.format.extent488
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofClinical Psychology Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jcps.2017.7134
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectراهبردهای مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectاختلال شخصیت مرزیfa_IR
dc.titleپیش‌بینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابله‌ای و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد روان‌شناسی بالینی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد روان‌شناسی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریزfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue25
dc.citation.spage107
dc.citation.epage128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد