ارزیابی اثربخشی بکارگیری مدل طراحی آموزشی دیک و کری در آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه
(ندگان)پدیدآور
کرمی, مرتضیقبادی, کبریحدادی, صفیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: یکی از دغدغههای امروز سازمآنها در بحث آموزشهای ضمن خدمت و توسعه کارکنان، اثربخشی دورههای آموزشی است. هدف این مطالعه، بهکارگیری و سنجش اثر بخشی مدل طراحی آموزشی دیک و کری در برنامههای آموزش ضمن خدمت کارکنان بود.
روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت کننده در برنامه آموزشی منتخب در دانشگاه فردوسی مشهد بود که 60 نفر انتخاب شدند و به گروههای آزمایش و کنترل انتساب تصادفی یافتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه جهت سنجش  رضایت، نگرش و آزمون پیشرفت تحصیلی جهت ارزیابی اثربخشی یادگیری فراگیران بود. روایی ابزارها از طریق روایی محتوایی و پایایی آنها از آلفای کرونباخ و کودر- ریچاردسون احراز گردید.
یافتهها: در خصوص مولفههای تشکیل دهنده اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در گروه آزمایش رضایت بیشتر، نگرش مثبت تر، و یادگیری بهتردر قیاس با دورههای آموزشی موجود داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گیری نمود بهکارگیری مدل طراحی آموزشی دیک و کری در آموزشهای ضمن خدمت دانشگاهی موجب افزایش اثربخشی دورههای آموزشی میشود.
کلید واژگان
آموزش ضمن خدمتاثربخشی
طراحی آموزشی
مدل دیک و کری
دانشگاه مشهد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی




