نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهاشمی, سهیلاfa_IR
dc.contributor.authorخبازی کناری, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorشعبانی, رقیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:26:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:26:10Z
dc.date.available1399-07-09T05:26:10Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:26:10Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-03-03en_US
dc.date.submitted1393-12-12fa_IR
dc.identifier.citationهاشمی, سهیلا, خبازی کناری, مهدی, شعبانی, رقیه. (1394). تفکر تخیلی در آموزش علوم: تحلیل محتوای کتاب‌های درسی علوم دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های تخیل. پژوهش‌های برنامه درسی, 5(1), 121-144. doi: 10.22099/jcr.2015.3622fa_IR
dc.identifier.issn2251-6794
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jcr.2015.3622
dc.identifier.urihttp://jcr.shirazu.ac.ir/article_3622.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281865
dc.description.abstractپژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب‌های درسی علوم دوره ابتدایی بر اساس چگونگی و میزان به کارگیری تخیل پرداخته است. پژوهش کمی و به شیوه‌ی تحلیل محتوا انجام شد. نمونه شامل کتاب‌های درسی علوم 6 پایه تحصیلی دوره ابتدایی بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی بر اساس شاخص‌های تخیل نظریه اشتاینر شامل مفاهیم منعطف، تخیل مشارکتی/عینی و تفکر شهودی جمع آوری و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که میزان توجه کتاب‌های علوم به شاخص‌های تخیل متفاوت بوده است. در خصوص مقایسه­ی شاخص‌های تخیل در کتاب‌های علوم، بیشترین توجه به شاخص مفاهیم منعطف و کمترین به ترتیب به تخیل مشارکتی/ عینی و تفکر شهودی بوده است، به­طوری‌که در این میان سهم کتاب‌های علوم پایه سوم و چهارم از همه کمتر و در حد صفر بوده است. متمایز دانستن شناخت از تخیل، یکی دانستن تخیل و فانتزی و اولویت‌ها و برتری­های آموزشی و پرورشی خانواده و نظام آموزشی می‌تواند دلایلی برای نادیده گرفتن تخیل در کتاب‌های درسی علوم باشد.fa_IR
dc.format.extent518
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش‌های برنامه درسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Curriculum Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jcr.2015.3622
dc.subjectتحلیل محتواfa_IR
dc.subjectتخیلfa_IR
dc.subjectدوره ابتدییfa_IR
dc.subjectعلومfa_IR
dc.titleتفکر تخیلی در آموزش علوم: تحلیل محتوای کتاب‌های درسی علوم دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های تخیلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1
dc.citation.spage121
dc.citation.epage144


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد