تفکر تخیلی در آموزش علوم: تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم دوره ابتدایی بر اساس مؤلفههای تخیل
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, سهیلاخبازی کناری, مهدیشعبانی, رقیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم دوره ابتدایی بر اساس چگونگی و میزان به کارگیری تخیل پرداخته است. پژوهش کمی و به شیوهی تحلیل محتوا انجام شد. نمونه شامل کتابهای درسی علوم 6 پایه تحصیلی دوره ابتدایی بود. دادهها با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی بر اساس شاخصهای تخیل نظریه اشتاینر شامل مفاهیم منعطف، تخیل مشارکتی/عینی و تفکر شهودی جمع آوری و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که میزان توجه کتابهای علوم به شاخصهای تخیل متفاوت بوده است. در خصوص مقایسهی شاخصهای تخیل در کتابهای علوم، بیشترین توجه به شاخص مفاهیم منعطف و کمترین به ترتیب به تخیل مشارکتی/ عینی و تفکر شهودی بوده است، بهطوریکه در این میان سهم کتابهای علوم پایه سوم و چهارم از همه کمتر و در حد صفر بوده است. متمایز دانستن شناخت از تخیل، یکی دانستن تخیل و فانتزی و اولویتها و برتریهای آموزشی و پرورشی خانواده و نظام آموزشی میتواند دلایلی برای نادیده گرفتن تخیل در کتابهای درسی علوم باشد.
کلید واژگان
تحلیل محتواتخیل
دوره ابتدیی
علوم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه مازندراناستادیار دانشگاه مازندران
کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران




