نقش تلویزیون در تحقق مفهوم جامعۀ مدنی از دیدگاه دانشجویان دانشگاههای تهران
(ندگان)پدیدآور
صیاد, فریباشاهنده, بهزادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بهرهگیری از وسایل ارتباط جمعی همچون تلویزیون، از عمدهترین روشها در جهت گسترش و ترویج جامعۀ مدنی، آموزش ملی و بالابردن آگاهی مردم است، در این تحقیق، مفهوم جامعۀ مدنی و ویژگیهای آن، با عنایت به لزوم ایجاد شرایط مقتضی برای تحقق آن در شرایط کنونی جامعۀ ما مورد بررسی قرار گرفته است و از طریق سنجش و ارزیابی نظریات دانشجویان بر آن شدیم تا با دریافت اطلاعاتی از خصوصیات فردی و اجتماعی آنان، میزان آمادگی و پذیرش جوانان را نسبت به تغییرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نیز میزان مشارکت و نقش آنان در شکلگیری جامعۀ مدنی بسنجیم، جامعۀ آماری مورد مطالعه، دانشگاههای تهران بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای در سه مرحله انجام شده است و 506 نفر برای پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه انتخاب شدند. نتایج این تحقیق نشان میدهد 85 درصد افراد، اعتقاد دارند که پذیرش افکار جدید و تغییرات فرهنگی ـ اجتماعی به کمک رسانهها امکانپذیر است، 2/79 درصد افراد تعهد و تخصص را عامل بهتر ادارهشدن کشور میدانند، 65 درصد، اعتقاد به رعایت قانون در صورت فقدان کنترل آن دارند، هرچه سطح تحصیلات دانشجویان بالاتر است، میزان آمادگی آنان برای تغییرات و آمادگی مشارکت آنان در امور فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی بیشتر است. همچنین یافتهها نشان میدهد بین پذیرش مؤلفههای شهروندی و مشارکت و رشتۀ تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد.
کلید واژگان
جامعۀ مدنیرسانهها
توسعه
تغییرات نگرشی و رفتاری
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
عضو هییت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانهاستاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول)
شاپا
2209-25385575-2008




