فهم مدارا در اجتماع علمی علوم اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
طالبی, ابوترابنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش فهم مدارا در اجتماع علمی علوم اجتماعی است. مدارا دارای ابعاد و وجوه متفاوتی است. در این مقاله بیشتر به مدارای علمی در میان اساتید علوم اجتماعی  پرداخته شده است. مبانی نظری تحقیق باتاکید بر نظریه  کنش ارتباطی تدوین شده است. پژوهش با بهرهگیری ازرویکرد پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه مبنایی انجام و دادهها از طریق مصاحبه با اساتید علوم اجتماعی دانشگاههای شهر تهران حاصل شده است. نتایج این پژوهش گویای آن است که براساس درک اساتید مورد مطالعه مدارای زیادی در بین اساتید صورت نمیگیرد. این مسئله تحت تاثیر عللی مانند: عدم وجود فرهنگ مدارا، شرایط سیاسی، شرایط اقتصادی و انحصارگرایی ویا گروهگرایی است. همچنین شرایطی همچون جنسیت، سن  و سلسله مراتب علمی در تشدید و یا کنترل مدارا در اجتماع علمی موثر است. کنشگران با اتخاذ استراتژیهایی همچون فاصلهگیری و مدارای اجباری سعی در مواجهه با این پدیده دارند.
کلید واژگان
مدارااجتماع علمی
تعاملات علمی
کنش ارتباطی
کنش استراتژیک
فضای نقد
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطباییشاپا
2209-25385575-2008




