تحلیل تماتیک عوامل القای ترس از بازیهای رایانهای
(ندگان)پدیدآور
سید حسینی, سید محمد علیفرقانی, محمد مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه چگونگی القای ترس به مخاطبان را از طریق بازیهای رایانهای مورد بررسی قرار میدهد. هدف نویسندگان در این مقاله کنکاش پیرامون چهار بازی رایانهای مهم در ژانر ترس است که عبارتند از بازیهای فراموشی، ترس 2، فضای مرده و تپه خاموش. با توجه به ماهیت ویژه بازیهای رایانهای (نوعی از رسانههای تعاملی)، از ترکیب دو روش کیفی مشاهده مشارکتی و تحلیل تماتیک برای رسیدن به هدف تحقیق بهره گرفته       شده است. این مقاله الگوی القای ترس را براساس تحلیل سه تم اصلی مشخصههای محیطی، دشمن یا هیولا و شخصیت اصلی یا قهرمان از درون این 4 بازی ترسناک استنباط و استخراج کرده است. این الگو مشتمل است بر 13 مقوله ترسآور که در 3 عامل اساسی در ایجاد ترس خلاصه شدهاند که عبارتند از: محدودیت، خشونت و ناشناختگی.
کلید واژگان
ترسبازیهای رایانهای
تحلیل تماتیک
رسانه تعاملی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شمالعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره
شاپا
2209-25385575-2008




