| dc.contributor.author | امیر شاه کرمی, سید نجم الدین | fa_IR | 
| dc.contributor.author | امیر شاه کرمی, شهرزاد | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:19:39Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:19:39Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T05:19:39Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T05:19:39Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-02-25 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-12-06 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | امیر شاه کرمی, سید نجم الدین, امیر شاه کرمی, شهرزاد. (1396). بررسی کهن الگوی سفر قهرمان در آثار مجید مجیدی بر اساس آرای جوزف کمبل و عرفان اسلامی با تمرکز بر آثار بدوک، خدا میآید، پدر، بچههای آسمان، رنگ خدا، باران، بید مجنون و آواز گنجشکها). مجله ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی, 2(6), 16-29. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2476-7646 |  | 
| dc.identifier.issn | 2476-7506 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jdva.du.ac.ir/article_100.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/279695 |  | 
| dc.description.abstract | سفر به معنای حرکت از جایگاه و پیمودن مراحل، جهت رسیدن به مقصد است. سفر میتواند صوری یا ظاهری (سفر بیرونی) و یا معنوی (سفر درونی) باشد. الگوی سفر از جمله مضامینی است که هم در مباحث اسطوره شناسی و ریخت شناسی داستانها و نیز در مباحث عرفانی مورد توجه قرار میگیرد. از سوی دیگر سیر و سفر درونی و بیرونی انسان در قالب قهرمان، درونمایهی بسیاری از آثار نمایشی است؛ که بیواسطه و پرقدرت، روانِ تماشاگران با ملیتهای مختلف را تحت تأثیر قرار میدهد. در مقالهی پیش رو بر اساس روش توصیفیـتحلیلی و با مرور آثار سینمایی مجید مجیدی سعی در تحلیل کهن الگوی سفر قهرمان از منظر جوزف کمبل و عرفان اسلامی شده است. انتخاب نمونهی مطالعاتی وسیع در این پژوهش امکان واکاوی هر یک از آثار را، با توجه به رویکردهای مطالعاتی و به فراخور روایت داستانی هر فیلم فراهم آورده است. در این فیلمها الگوی سفر قهرمان به صورت آفاقی (بیرونی)، انفسی (درونی) و یا ترکیبی از هر دو وجه آن مشاهده میشود. قهرمانان در داستانهای این آثار گرفتار رخدادی میشوند که آنها را رهسپار سفر میکند. مراحل سفر و حوادث آن، قهرمان را دچار تغییرات گوناگونی مینماید که در مواردی با الگوی سفر قهرمان کمبل و عرفان اسلامی همخوانی دارد و در مواردی نیز تفاوتهایی مشاهده میشود. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 469 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه دامغان | fa_IR | 
| dc.publisher | Damghan University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | مجله ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Dramatic Literature and Visual Arts | en_US | 
| dc.subject | کهن الگو | fa_IR | 
| dc.subject | سفر قهرمان | fa_IR | 
| dc.subject | سینما | fa_IR | 
| dc.subject | مجید مجیدی | fa_IR | 
| dc.subject | جوزف کمبل | fa_IR | 
| dc.subject | عرفان اسلامی | fa_IR | 
| dc.title | بررسی کهن الگوی سفر قهرمان در آثار مجید مجیدی بر اساس آرای جوزف کمبل و عرفان اسلامی با تمرکز بر آثار بدوک، خدا میآید، پدر، بچههای آسمان، رنگ خدا، باران، بید مجنون و آواز گنجشکها) | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 2 |  | 
| dc.citation.issue | 6 |  | 
| dc.citation.spage | 16 |  | 
| dc.citation.epage | 29 |  |