اولویت بندی کاربردهای اینترنتاشیا برای نوآوری در آمیخته بازاریابی با توجه به عوامل فناورانه، قانونی و بازار کشور ایران
(ندگان)پدیدآور
محمدیان, ایوبمیرباقری, فاطمهقربانی, علیرضانوع مدرک
Textفناوری اطلاعات( مدیریت دانش -سیستم اطلاعاتی -برون سپاری)
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأثیر روزافزون استراتژیهای نوآورانه بازاریابی بر مزیت رقابتی و عملکرد کسبوکارها سبب شدهاست کسبوکارها همواره درصدد بهکارگیری فناوریهای نوین دیجیتال جهت نوآوری درآمیخته بازاریابی باشند. ظهور فناوری اینترنتاشیا موجب نوآوریهای گستردهای در بازاریابی گردیدهاست و صاحبنظران بازاریابی معتقدند که اینترنتاشیا تا سال ۲۰۲۰ فعالیتهای بازاریابی را بهصورت انقلابی تحت تأثیر قرار خواهد داد. از طرفی توسعه و اشاعه کاربردهای اینترنتاشیا بهشدت تحت تأثیر نیروهای بازار، محیط قانونی، فناوری و تعاملات میان این سه عامل است. لذا هدف این پژوهش اولویتبندی کاربردهای اینترنتاشیا در بازاریابی با در نظر گرفتن عوامل مذکور است. این تحقیق از منظر هدف کاربردی و روش تحقیق آن کمی-پیمایشی است، بطوری که برای وزن دهی عوامل از روش تحلیل سلسله مراتبی و برای اولویت بندی کاربردها از روش تاپسیس فازی استفاده گردید. در این پژوهش بدلیل محدود بودن تعداد خبرگان از روش گلوله برفی برای نمونه گیری استفاده شد و در مجموع هفت نفر خبره که دارای ویژگی حداقل سه سال تجربه و دانش در حوزه فناوری اینترنتاشیا و بازاریابی بودند برای تکمیل ماتریس های زوجی و تصمیم گیری استفاده شد. یافته های پژوهش نشاندهنده آن است که اولاً عوامل بازار نسبت به عوامل دیگر از اهمیت بالاتری برخوردار بوده است و ثانیاً کاربردهای اینترنتاشیا در حوزههای مختلف آمیخته بازاریابی براساس معیارهای مذکور به ترتیب در حوزههای محصول، ترفیع، تجهیزات فیزیکی، فرآیندها، مکان، قیمت و افراد از اولویت بالاتری برای کسبوکارها در ایران برخوردار است.
کلید واژگان
آمیخته بازاریابیاینترنت اشیا
نوآوری
تحلیل سلسله مراتبی
تاپسیس فازی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیارگروه مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-62372476-5287




