تأثیر اضطراب کامپیوتر بر نگرش به یادگیری الکترونیکی: نقش واسطهای نگرش و خودکارآمدی کامپیوتر و اینترنت
(ندگان)پدیدآور
زمانپور, عنایتالهخانی, محمدحسینمرادیانیدیزهرود, سیدهخدیجهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اگرچه محیطهای یادگیری الکترونیکی بسیار گسترده و روند استفاده از آموزش الکترونیکیبهسرعتدرحال افزایش است پژوهشهای کمی در رابطه با نگرش به یادگیری الکترونیکی دانشآموزان صورت پذیرفته است. این در حالی است که نگرش به یادگیری الکترونیکی نقشی کلیدی در موفقیت آمیز بودن این نوع آموزش دارد. در پژوهش حاضر میزان تأثیر اضطراب کامپیوتر بر نگرش به یادگیری الکترونیکی با نقش واسطهای عواملی همچون نگرش و خودکارآمدی کامپیوتر و اینترنت در قالب آزمون مدلی مطالعه شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر نور آباد لرستان و تعداد شرکتکنندگان 485 نفر بود. که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامهای که بر اساس مدل مفهومی پژوهش طراحی شده، پاسخ دادند. از نتایج قابل توجه میتوان به تأثیر منفی تقریباَ یکسان اضطراب کامپیوتر بر نگرش به کامپیوتر و اینترنت و نیز تأثیر مثبت قابل توجه خودکارآمدی اینترنت بر نگرش به یادگیری الکترونیکی اشاره کرد. در مجموع، مدل اصلاح شده با دادهها برازش مناسبی داشته است که نشاندهنده اهمیت و نقش عواملی همچون اضطراب کامپیوتر، نگرش و خودکارآمدی کامپیوتر و اینترنت بر روی نگرش به یادگیری الکترونیکی و موفقیت در آن بوده است.
کلید واژگان
: اضطراب کامپیوترخودکارآمدی کامپیوتر
نگرش به کامپیوتر
خودکارآمدی اینترنت
نگرش به اینترنت و نگرش به یادگیری الکترونیکی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی enayat_zamanpour@yahoo.comدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2538-31832538-3191
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی دیدگاههای دبیران شهر تهران در مورد کار برد کامپیوتر در آموزش و رابطه آن با اضطراب کامپیوتر
رستگارپور, حسن؛ سلیقه, فریبا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد, 2009-10-23)این پژوهش به منظور بررسی دیدگاههای دبیران دوره متوسطه نظری شهر تهران در مورد کاربرد کامپیوتر در آموزش و رابطة آن با اضطراب کامپیوتر انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره متوسطه شهر تهران است که تعداد آنها 14356 نفر ...
-
بازگردانی اطمینان به مفید بودن رشتهٔ ریاضی با آموزش ریاضیات مفید به دانشجویان کارشناسی
سلطانی, زینب (انجمن ریاضی ایران, 2024-11-21)این مقاله دربارۀ چرایی و چگونگی ایجاد رشتهٔ جدیدی به نام «ریاضیات کاربردی و محاسباتی» در دانشگاه بریگم یانگ است که به منظور ایجاد انگیزهٔ بیشتر و بازگرداندن اطمینان بیشتر از مفید بودن رشتهٔ ریاضی برای دانشجویان تأسیس شده ...
-
اطلاعات مورد نیاز کتابداران در عصر تکنولوژی
مایکل مالینکونیکو (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1994-04-01)ماهیت کتابخانهها و کتابداری با استفاده از تکنولوژی الکترونیک به سرعت به سوی مدرنیزه شدن میرود. مسلماً در طرحهای معمول کتابخانههای آینده، خدمات و تکنولوژی جدید توسط افرادی که کتابدار نامیده میشوند، اداره و کنترل می گردد. ...




