• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 11, شماره 37
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 11, شماره 37
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش موسیقی در توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان

    (ندگان)پدیدآور
    قاسم تبار, سید نبی اللهحسینی, محبوبهحاجی تبار فیروزجایی, محسنگودرزی, نفیسه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    609.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌برداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفته‌ای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیش‌‌دبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی به‌طورمعناداری بهره‌هوش‌کلامی و غیر‌کلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان مورد بحث قرار گرفت.پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌برداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفته‌ای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیش‌‌دبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی به‌طورمعناداری بهره‌هوش‌کلامی و غیر‌کلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان مورد بحث قرار گرفت.
    کلید واژگان
    آموزش موسیقی
    توانایی‌شناختی
    بهره‌هوش کلامی
    بهره‌هوش غیر‌کلامی
    کودکان پیش‌دبستان
    روانشناسی یادگیری

    شماره نشریه
    37
    تاریخ نشر
    2015-09-23
    1394-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    ندارم
    ندارم
    دانشگاه مازندران
    ندارم

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    http://jep.atu.ac.ir/article_3668.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278062

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب