تأثیر اصول و فلسفه تربیت بدنی بر تغییر اولویت فلسفه آموزشی ایده الیسم به رئالیسم
(ندگان)پدیدآور
صفانیا, دکتر علیمحمدقربانعلیزاده قاضیانی, فاطمهطیبی, سید مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: فلسفه عنصری اساسی در فرآیندهای آموزشی محسوب میشود، بطوریکه بدون داشتن پایهها و تفکرات فلسفی نمیتوان به دنبال اهداف و تعیین روشهای اجرایی و ارزشیابی نتایج بود. از این رو، هدف از این تحقیق، بررسی اثر آموزش اصول و فلسفه تربیتبدنی بر اولویت فلسفه آموزشی و همچنین بر فلسفههای آموزشی دانشجویان دختر و پسر گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی بود.
روش: روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی بوده که به شکل طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه انجام گرفت، بدین منظور تعداد 51 دانشجوی دختر و پسر رشته کارشناسی ناپیوسته تربیتبدنی با گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی از دانشگاه شمال آمل که در سال تحصیلی 88-1387 در ترم یک مشغول به تحصیل بودند، در این تحقیق شرکت کردند؛ و قبل و پس از 16 جلسه تشکیل کلاس اصول و فلسفه تربیتبدنی، توسط پرسشنامه «پیشفرضهای اولویت فلسفی»  ارزیابی شدند.
نتایج: قبل از برگزاری کلاس آموزشی، دانشجویان به طور معنیداری دارای اولویت فلسفه آموزشی اصالت ذهن بودند؛ ولی پس از آن، اولویت فلسفه آموزشی ایشان به طور معنیداری به واقعگرایی تغییر نمود. میزان پذیرش فلسفههای آموزشی از جانب دانشجویان در مؤلفههای جاودانگرایی، اصالتذهن و واقعگرایی پس از 16 جلسه کلاس آموزشی اصول و فلسفه تربیتبدنی در مقایسه با قبل آن افزایش معنیداری یافت.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از افزایش میزان علاقهمندی دانشجویان به اصول آموزشی مطرحشده از جانب مکاتب فلسفی واقعگرایی، اصالتذهن و جاودانگرایی، در اثر برگزاری کلاسهای آموزشی اصول و فلسفه تربیتبدنی است.
کلید واژگان
اصول و فلسفه تربیت بدنیفلسفه آموزشی
مدیریت و برنامه ریزی ورزشی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2010-03-211389-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
شاپا
2538-31832538-3191




