بررسی تأثیر استفاده از چندرسانهای آموزشی بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت در درس فیزیولوژی
(ندگان)پدیدآور
زارع, محمدمهربان, جوادساریخانی, راحلهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از چندرسانهای آموزشی بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت در درس فیزیولوژی رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند. بهمنظور انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. تعداد حجم نمونه 40 نفر بود که در دو کلاس 20 نفره حضور داشتند. در این پژوهش از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل آزمونهای یادگیری محقق ساخته (دارای پایایی پیشآزمون یادگیری 90/؛ و پسآزمون یادگیری 88/.)، چندرسانهای محقق ساخته (با پایایی 83/0) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمانس بود.یافتههای این پژوهش نشان داد که 1- میزان یادگیری دانشجویانی که درس فیزیولوژی را به شیوه چندرسانهای آموزشی، آموزشدیده بودند نسبت به دانشجویانی که درس فیزیولوژی را بهصورت سنتی آموزشدیده بودند، بیشتر است. 2- میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان در دو گروه از لحاظ آماری تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت. با توجه به تأثیر چندرسانهای آموزشی بر یادگیری دانشجویان، به نظر میرسد که استفاده از این شیوه آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی مفید است
کلید واژگان
چندرسانهای آموزشییادگیری
انگیزه پیشرفت
درس فیزیولوژی
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ملایر، ایران.دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ملایر، ایران.
شاپا
2538-31832538-3191




