تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر تعدیل کمالگرایی مادران با توجه به سبک فرزندپروری
(ندگان)پدیدآور
نوروزپور, الهامجان بزرگی, مسعودآگاه هریس, مژگانفلاح, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر تعدیل کمالگرایی مادران انجام شد. این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. با کاربرد طرح نیمهآزمایشی و استفاده از دو گروه کنترل و آزمایش با پیش آزمون- پس آزمون؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان پیشدبستانی و دبستانی6 تا 11سال در 5 مدرسه مقطع ابتدایی شهرستان آمل در سال 92-1391تشکیل داد. با استفاده از نمونهگیری در دسترس، از میان مادران داوطلب که واجد معیارهای ورود-خروج بودند، تعداد 42 نفر که نمره فرزندپروری آنها یک انحراف استاندارد بالاتر از نمره میانگین در زیر مقیاسهای مستبدانه و سهلگیرانه بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 21 نفره جایگزین شدند. کلیه آزمودنیهای دو گروه به گویههای پرسشنامههای فرزندپروری باومریند و چندوجهیکمالگراییوالدینیقبل و بعد از مداخله روی گروه آزمایش، پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها با کاربرد نسخه بیستم نرمافزار آماری SPSS و استفاده از آزمون مانویتنییو نشان داد که آموزش تحلیل رفتار متقابل روی مادران میتواند به تعدیل کمـالگـرایی منتهی شود (05/0 p). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش تحلیل رفتار متقابل به واسطه کاربرد فنون رشد بالغ، ساختدهی به زمان، اقتصاد نوازش و غیره توانسته است به تعدیل کمالگرایی مادران بیانجامد.
کلید واژگان
کمالگراییفرزندپروری
تحلیل رفتار متقابل
مادران
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد، دانشکده علوم انسانی، گروه مشاوره و راهنمایی، یزد، ایراندانشیار روانشناسی بالینی پژوهشکده حوزه و دانشگاه
. استادیار روانشناسی سلامت دانشگاه پیام نور
استادیار روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد
شاپا
2538-31832538-3191




