• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 10, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 10, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر تعدیل کمال‌گرایی مادران با توجه به سبک فرزندپروری

    (ندگان)پدیدآور
    نوروزپور, الهامجان بزرگی, مسعودآگاه هریس, مژگانفلاح, محمد حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    348.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر تعدیل کمال­گرایی مادران انجام شد. این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. با کاربرد طرح نیمه­آزمایشی و  استفاده از دو گروه کنترل و آزمایش با پیش آزمون- پس آزمون؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان پیش­دبستانی و دبستانی6 تا 11سال در 5 مدرسه مقطع ابتدایی شهرستان آمل در سال 92-1391تشکیل داد. با استفاده از نمونه­گیری در دسترس، از میان مادران داوطلب که واجد معیارهای ورود­-­خروج بودند، تعداد 42 نفر که نمره فرزندپروری آن­ها یک انحراف استاندارد بالاتر از نمره میانگین در زیر مقیاس­های مستبدانه و سهل­گیرانه بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 21 نفره جایگزین شدند. کلیه آزمودنی­های دو گروه به گویه­های پرسش­نامه­های فرزندپروری باومریند و چند­وجهی­کمال­گرایی­والدینیقبل و بعد از مداخله روی گروه آزمایش، پاسخ دادند. پس از جمع­آوری داده­ها، تجزیه و تحلیل داده­ها با کاربرد نسخه بیستم نرم­افزار آماری SPSS و استفاده از آزمون مان­ویتنی­یو نشان داد که آموزش تحلیل رفتار متقابل روی مادران می­تواند به تعدیل کمـال­گـرایی منتهی شود (05/0 p). بنابراین می­توان نتیجه­گیری کرد که آموزش تحلیل رفتار متقابل به واسطه کاربرد فنون رشد بالغ، ساخت­دهی به زمان، اقتصاد نوازش و غیره توانسته است به تعدیل کمال­گرایی مادران بیانجامد.
    کلید واژگان
    کمال‌گرایی
    فرزندپروری
    تحلیل رفتار متقابل
    مادران

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد، دانشکده علوم انسانی، گروه مشاوره و راهنمایی، یزد، ایران
    دانشیار روانشناسی بالینی پژوهشکده حوزه و دانشگاه
    . استادیار روانشناسی سلامت دانشگاه پیام نور
    استادیار روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    http://jep.atu.ac.ir/article_169.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277947

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب