نقش واسطهای انگیزش یادگیری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
عرفانی, نصراله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهمنظور پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی با توجه به نقش واسطهای انگیزش یادگیری، طی یک پژوهش همبستگی، از جامعة آماری دانشآموزان پایة اول متوسطة شهر همدان که تعداد آنان 8300 نفر بود، 368 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای راهبردهای یادگیری کرمی (1384) و انگیزش پیشرفت در یادگیری رضابخش (1373) پاسخ دادند و معدل کل نمرات آنها بهعنوان ملاک پیشرفت تحصیلی گرفته شد. دادهها با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی توصیف شدند و بهوسیلة آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر براساس مراحل بارون و کنی (1986) تجزیهوتحلیل شدند. نتایج بین راهبردهای شناختی و فراشناختی ضریب همبستگی مثبت معنیداری را نشان داد. همچنین نتایج نشان داد، ضرایب رگرسیون پیشرفت تحصیلی به انگیزش یادگیری و انگیزش یادگیری به راهبردهای فراشناختی معنیدار بود؛ بنابراین، میتوان دریافت که انگیزش یادگیری نقش واسطهای در پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس راهبردهای فراشناختی ایفا میکند؛ ازاینرو، میتوان نتیجهگیری کرد که با بهبود راهبردهای فراشناختی میتوان انگیزش یادگیری دانشآموزان را بالا برد و پیشرفت تحصیلی آنها را ارتقا بخشید
کلید واژگان
راهبردهای یادگیریراهبرد شناختی
راهبرد فراشناختی
انگیزش یادگیری
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan



