ارزیابی تأثیرآموزش حسابداری (آموزش دانشگاهی و دورههای ضمن خدمت) و تجربه بر قضاوتهای حرفهای حسابرسان
(ندگان)پدیدآور
نونهال نهر, علی اکبرمحمدزاده سالطه, حیدرحمدالهی, کبری
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله به ارزیابی تاثیر تعاملی مدرک تحصیلی و آموزش ضمن خدمت و تجربه بر قضاوتهای حرفهای حسابرسان در سطوح مختلف پیچیدگی کار پرداخته می شود؛ برای این منظور از پرسشنامه براساس مدل سیمون (1960) استفاده شده که وی قضاوتها را به مثابه طیفی از قضاوتهای برنامه ریزی شده تا قضاوتهای برنامه ریزی نشده طبقه بندی نموده است. برای آزمون فرضیهها از آزمونTوU من-ویتنی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل اساتید و دانشجویان و شاغلین در حرفه حسابرسی می باشد. نتایج نشان می دهد که در وظایف پیچیدهتر، آموزش ضمن خدمت به تنهایی و مدرک تحصیلی همراه با تجربه تاثیر بسزایی بر قضاوت حسابرسان دارد. همچنین، نتایج نشان می دهد که حسابرسان دارای مدرک تحصیلی پایین وکم تجربه در وظایف پیچیده مخصوصا در مورد وظایف ساختار نیافته جانشینهای مطمئنی برای حسابرسان محسوب نمی شوند، بنابراین بنظر می رسد که بهتر است کار حسابرسی در این موارد بیشتر به حسابرسانی که آموزش ضمن خدمت بیشتری گذراندهاند و یا دارای مدرک تحصیلی بالا همراه با تجربه بالا هستند واگذار شود.
کلید واژگان
قضاوت حرفهای حسابرسانآموزش دانشگاهی
دورههای ضمن خدمت
تجربه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بستان آباداستادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند
دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند
شاپا
2251-85092538-1520



