نخل بندی؛ نمونه ای از صحنه آرایی در حوزۀ فرهنگ ایران
(ندگان)پدیدآور
شیخ الحکمایی, زهراشیخ الحکمایی, طاهرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هنر، بخش جدانشدنی از زندگی آدمی درگذر زمان است که از دیرباز در همۀ ابعاد زندگیاش نمودی آشکار داشتهاست. یکی از شاخصترین وجوه آن، آراستن مجالس، محافل و انجام تزیینات مکان برگزاری مراسم بوده. این تزیینات گاه برای مجالس آیینی و دینی، گاه برای شادباش و سرگرمی و زمانی نیز برای عزا انجام میگیرد. با توجه به اشارات موجود در اسناد مکتوب، این نوع از مجلسآراییها درگذشته نیز کاربرد داشته و هر بخشی از آن تحت عنوان خاصی به اصناف مختلف و اساتید گوناگون مربوط میشدهاست. بر اساس مستندات موجود و با توجه به نزدیکتر شدن مرزهای هنر نسبت به هم میتوان گفت که در برخی از این مراسمها و مجالس، جلوههایی از هنرهای نمایشی نیز متجلی بوده که به تعبیر امروزی، این نوع آرایشها نقش صحنهآرایی را برای آن نمایش ایفا میکردهاست. هدف این مقاله از یکسو آشنایی با موضوع نخلبندی و از سوی دیگر مرزبندی میان دو مفهوم نخلبندی و نخلگردانی است. نگارندگان در این پژوهش کوشیدهاند تا با بررسی متون کهن و با روش توصیفی – تحلیلی، به شرح و چگونگی یکی از این شیوههای مجلسآرایی، در حوزۀ فرهنگ ایران بپردازند که با عنوان «نخلبندی» شناخته میشدهاست. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، چگونگی اجرای نخلبندی متأثر از زمان، مکان، طبقۀ اجتماعی و... بوده است.
کلید واژگان
صحنهپردازیصحنهآرایی
نخلبندی
نخلبندان
شبه نمایش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
فارغ التحصیل نمایش عروسکی/ دانشگاه تهران هنرمند و پژوهشگرعضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
شاپا
2228-60122676-7422




