نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorافشار, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorکمالی نیا, فرزینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:52:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:52:59Z
dc.date.available1399-07-09T04:52:59Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:52:59Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-26en_US
dc.date.submitted1395-12-08fa_IR
dc.identifier.citationافشار, حمیدرضا, کمالی نیا, فرزین. (1397). بررسی ساختار دیداری فیلم‌های اصغر فرهادی (با بررسی سه فیلم «دربارة الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته»). نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 23(4), 37-46. doi: 10.22059/jfadram.2017.228619.615051fa_IR
dc.identifier.issn2228-6012
dc.identifier.issn2676-7422
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2017.228619.615051
dc.identifier.urihttps://jfadram.ut.ac.ir/article_69004.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270608
dc.description.abstractساختار دیداری در یک فیلم، ساختمانی به هم پیوسته از عناصر بصری آن فیلم است که از آن برای پیشبرد قصه، تولید معنا و انتقال احساس استفاده می‌شود. از این رو برای شناخت آثار هر فیلمسازی، یکی از بهترین راه‌ها، شناخت ساختار دیداری آثار او و بررسی شگردهایی است که او برای آرایش عناصر دیداری مورد استفاده قرار می‌دهد. هدف از این پژوهش، دست‌یابی به چنین شناخت و تحلیلی در فیلم‌های اصغر فرهادی است. البته منظور از این تحلیل، فهم انتزاعی تصویر در آثار او نیست، بلکه همواره بر رابطة تصویر با قصه و معنای آن تاکید می‌شود. بنابراین در این مقاله با یک روش توصیفی-تحلیلی، از یک سو رابطه‌ای شرح داده می‌شود که میان تصویر و قصه گویی وجود دارد و از سوی دیگر دلایل تاثیر گذاری شگردهای بصری فرهادی در فیلم‌هایش تحلیل می‌شود. در نتیجة این پژوهش، مشخص می‌شود که فرهادی با بهره‌گیری از گونه‌ای رئالیسم تصویری، به ساختمان دراماتیک و قصه‌گوی فیلمش استحکام می‌بخشد و مخاطب را هرچه بیشتر به کاراکترهایش نزدیک می‌کند. به همین علت،‌ شگردهای بصری چون عمق میدان زیاد، دوربین روی دست، چندگانگی نقطه دید، پالت رنگی محدود، درهم شدن فضاهای مثبت و منفی و نورپردازی روشن-‌مایه در فیلم‌های او به ابزارهای اصلی برای نمایش عناصر بصری و بیان سینمایی تبدیل می‌شود.fa_IR
dc.format.extent1391
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2017.228619.615051
dc.subjectعناصر دیداریfa_IR
dc.subjectساختار دیداریfa_IR
dc.subjectشگردهای بصریfa_IR
dc.subjectترکیب‌بندی تصویرfa_IR
dc.subjectاصغر فرهادیfa_IR
dc.titleبررسی ساختار دیداری فیلم‌های اصغر فرهادی (با بررسی سه فیلم «دربارة الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته»)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارگروه نمایش، دانشکده سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای دانشگاه هنرfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue4
dc.citation.spage37
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد