| dc.contributor.author | افشار, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کمالی نیا, فرزین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:52:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:52:59Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:52:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:52:59Z | |
| dc.date.issued | 2018-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-02-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-12-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | افشار, حمیدرضا, کمالی نیا, فرزین. (1397). بررسی ساختار دیداری فیلمهای اصغر فرهادی (با بررسی سه فیلم «دربارة الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته»). نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 23(4), 37-46. doi: 10.22059/jfadram.2017.228619.615051 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6012 | |
| dc.identifier.issn | 2676-7422 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2017.228619.615051 | |
| dc.identifier.uri | https://jfadram.ut.ac.ir/article_69004.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270608 | |
| dc.description.abstract | ساختار دیداری در یک فیلم، ساختمانی به هم پیوسته از عناصر بصری آن فیلم است که از آن برای پیشبرد قصه، تولید معنا و انتقال احساس استفاده میشود. از این رو برای شناخت آثار هر فیلمسازی، یکی از بهترین راهها، شناخت ساختار دیداری آثار او و بررسی شگردهایی است که او برای آرایش عناصر دیداری مورد استفاده قرار میدهد. هدف از این پژوهش، دستیابی به چنین شناخت و تحلیلی در فیلمهای اصغر فرهادی است. البته منظور از این تحلیل، فهم انتزاعی تصویر در آثار او نیست، بلکه همواره بر رابطة تصویر با قصه و معنای آن تاکید میشود. بنابراین در این مقاله با یک روش توصیفی-تحلیلی، از یک سو رابطهای شرح داده میشود که میان تصویر و قصه گویی وجود دارد و از سوی دیگر دلایل تاثیر گذاری شگردهای بصری فرهادی در فیلمهایش تحلیل میشود. در نتیجة این پژوهش، مشخص میشود که فرهادی با بهرهگیری از گونهای رئالیسم تصویری، به ساختمان دراماتیک و قصهگوی فیلمش استحکام میبخشد و مخاطب را هرچه بیشتر به کاراکترهایش نزدیک میکند. به همین علت، شگردهای بصری چون عمق میدان زیاد، دوربین روی دست، چندگانگی نقطه دید، پالت رنگی محدود، درهم شدن فضاهای مثبت و منفی و نورپردازی روشن-مایه در فیلمهای او به ابزارهای اصلی برای نمایش عناصر بصری و بیان سینمایی تبدیل میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1391 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2017.228619.615051 | |
| dc.subject | عناصر دیداری | fa_IR |
| dc.subject | ساختار دیداری | fa_IR |
| dc.subject | شگردهای بصری | fa_IR |
| dc.subject | ترکیببندی تصویر | fa_IR |
| dc.subject | اصغر فرهادی | fa_IR |
| dc.title | بررسی ساختار دیداری فیلمهای اصغر فرهادی (با بررسی سه فیلم «دربارة الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته») | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیارگروه نمایش، دانشکده سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای دانشگاه هنر | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 37 | |
| dc.citation.epage | 46 | |