رویکرد شناختی به روایت اعتمادناپذیر در سینما
(ندگان)پدیدآور
شهبا, محمدسعیدزاده, بهارهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله بر آن است تا مفهوم روایت اعتمادناپذیر را که بیشتر در حوزة ادبیات مورد مطالعه بوده است، در سینما بررسی نماید و چگونگی کارکرد راوی اعتمادناپذیر را از منظر نظریة شناخت در سینما طرح کند. بدین منظور، تلاش شده است بررسی شود چگونه خالق روایت سینمایی، در قالب کنشها، گفتارها، نمودهای بیرونی و رفتاری، نشانههای محیطی و تصویری-صوتی، حس و حال فضا و شخصیت پردازی، روایت (راوی) سینمایی اعتمادناپذیر را ترسیم میکند و مخاطب با توجه به نشانههای موجود در اثر و چگونگی پیشبرد روایت، درجات گوناگونی از اشراف به جهان روایت پیدا میکند. بنابراین، این پژوهش پس از تبیین رویکرد شناختی پژوهشگرانی چون دیوید بوردول، نوئل کرول، گرگوری کوری و توربن گرودال در مطالعات سینمایی، و با تمرکز به رویکرد شناختی بوردول، علاوه بر مرور دستهبندیهای پژوهشگران دربارة انواع روایت اعتمادناپذیر، مدل تحلیلی هنسن را از چگونگی کارکرد روایت اعتمادناپذیر در سینما بررسی مینماید و نتیجه میگیرد که نظر به دخالت نوآوری در آفرینش روایتهای تازه و امکان پیدایش گونههای جدید در هر نوع هنری، الگوهای گوناگون روایت و از جمله روایت اعتمادناپذیر، چارچوبی محدود و از پیش تعیین شده نداشته، با گذشت زمان و ارائة روایتهای جدید ممکن است اشکال تازهای از آن نیز ساخته شوند.
کلید واژگان
روایت اعتمادناپذیر در سینماشخصیت کانونی
نقطه دید
نظریه شناخت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه سینما، دانشکدة سینما ـ تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
شاپا
2228-60122676-7422




