نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجهاندیده, کیانوشfa_IR
dc.contributor.authorدهقانپور, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:52:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:52:45Z
dc.date.available1399-07-09T04:52:45Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:52:45Z
dc.date.issued2013-04-21en_US
dc.date.issued1392-02-01fa_IR
dc.identifier.citationجهاندیده, کیانوش, دهقانپور, حمید. (1392). زیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 17(2), 35-52. doi: 10.22059/jfadram.2013.30302fa_IR
dc.identifier.issn2228-6012
dc.identifier.issn2676-7422
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2013.30302
dc.identifier.urihttps://jfadram.ut.ac.ir/article_30302.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270524
dc.description.abstractسایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیل‌های بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیده‌ایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله می‌باشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواهد شد. سایه بخشی از میزانسن فیلم به شمار می‌آید و در نتیجه تحلیل سایه، بخشی از نقد میزانسن است. این مقاله نخست با ارائة پیشینه‌ای از پیدایش و بهره‌گیری ادبی از سایه، پیش‌زمینه‌های فرهنگی- نمایشی سایه را بررسی می‌نماید. سپس با استفاده از روش نقد میزانسن و با توجه به زمینه‌های تاریخی، به تحلیل مفاهیم سایه در دوران سینمای کلاسیک تا آغاز دهة1960 و با تاکید بر فیلم نوآر می پردازد، به برخی از مهم‌ترین نمونه‌های سبکی سایه‌پردازی اشاره خواهد کرد و با تاکید بر اینکه فرم و اندازة سایه در برگیرندة مفاهیمی پنهان در ارتباط با کاراکتری است که سایه را آفریده، به خوانش این مفاهیم می پردازد.fa_IR
dc.format.extent3891
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2013.30302
dc.subjectاکسپرسیونیسمfa_IR
dc.subjectسایهfa_IR
dc.subjectشکل(فرم)fa_IR
dc.subjectفیلم-نوآرfa_IR
dc.subjectنقد میزانسنfa_IR
dc.titleزیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشکدةسینما - تئاتر، دانشگاه هنر تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه هنر، دانشکدةسینما – تئاتر،fa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue2
dc.citation.spage35
dc.citation.epage52


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد