| dc.contributor.author | جهاندیده, کیانوش | fa_IR |
| dc.contributor.author | دهقانپور, حمید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:52:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:52:45Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:52:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:52:45Z | |
| dc.date.issued | 2013-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-02-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جهاندیده, کیانوش, دهقانپور, حمید. (1392). زیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 17(2), 35-52. doi: 10.22059/jfadram.2013.30302 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6012 | |
| dc.identifier.issn | 2676-7422 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2013.30302 | |
| dc.identifier.uri | https://jfadram.ut.ac.ir/article_30302.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270524 | |
| dc.description.abstract | سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیلهای بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیدهایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله میباشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواهد شد. سایه بخشی از میزانسن فیلم به شمار میآید و در نتیجه تحلیل سایه، بخشی از نقد میزانسن است. این مقاله نخست با ارائة پیشینهای از پیدایش و بهرهگیری ادبی از سایه، پیشزمینههای فرهنگی- نمایشی سایه را بررسی مینماید. سپس با استفاده از روش نقد میزانسن و با توجه به زمینههای تاریخی، به تحلیل مفاهیم سایه در دوران سینمای کلاسیک تا آغاز دهة1960 و با تاکید بر فیلم نوآر می پردازد، به برخی از مهمترین نمونههای سبکی سایهپردازی اشاره خواهد کرد و با تاکید بر اینکه فرم و اندازة سایه در برگیرندة مفاهیمی پنهان در ارتباط با کاراکتری است که سایه را آفریده، به خوانش این مفاهیم می پردازد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3891 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2013.30302 | |
| dc.subject | اکسپرسیونیسم | fa_IR |
| dc.subject | سایه | fa_IR |
| dc.subject | شکل(فرم) | fa_IR |
| dc.subject | فیلم-نوآر | fa_IR |
| dc.subject | نقد میزانسن | fa_IR |
| dc.title | زیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشکدةسینما - تئاتر، دانشگاه هنر تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه هنر، دانشکدةسینما – تئاتر، | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 35 | |
| dc.citation.epage | 52 | |