نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنیکجو, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:52:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:52:36Z
dc.date.available1399-07-09T04:52:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:52:36Z
dc.date.issued2011-06-22en_US
dc.date.issued1390-04-01fa_IR
dc.identifier.citationنیکجو, مهدی. (1390). موضوع شناسی غنا در آواز منطبق بر ردیف دستگاه ایرانی ( تطبیق نظریه عدم حرمت ذاتی غنا با محتوای آواز ایرانی ). نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 2(39), 87-95.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6012
dc.identifier.issn2676-7422
dc.identifier.urihttps://jfadram.ut.ac.ir/article_22591.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270476
dc.description.abstractیکی از مباحث مهم و در عین حال مبهم در علم فقه مسئله‌ی موسیقی است که براساس تقسیم موسیقی به دو نوع سازی و آوازی، مساله‌ی حرمت و عدم حرمت خوانندگی ذیل مبحث غنا و موضوع نوازندگی تحت عنوان لهو و لعب مورد نظر قرار می-گیرد. در این پژوهش آنچه مد نظر قرار گرفته است خوانندگی می باشد. در این میان، موضوع شناسی توسط کارشناس (عرف خاص، موسیقیدان) به جهت کشف حکم فقهی از اهمیت وافری برخوردار است. در بحث غنا ما با دو نظریه کلی مواجه هستیم: 1- حرمت به وصف ملازم 2- حرمت به ذاته در این پژوهش با تحلیل نظریه‌ی حرمت غنا به عنوان ملازم و نظری اجمالی به تعاریف واژه های مرتبط با موسیقی ایرانی به این نتیجه رسیده ایم که ردیف های آوازی به مثابه قالب هایی هستند برای اجرای صحیح آواز که بسته به نوع شعر (محتوا) مورد استفاده درآن، از پستی یا والایی برخودار وخود کیفت صوت به ذاته حرمتی به همراه ندارد. به عبارت دیگر از این قالب که به شیوه بسیار منطقی نظام بندی (ردیف) شده اند هم می‌توان استفاده صحیح و نیز نادرستی داشت. این برداشت دقیقا منطبق بر نظریه‌ی حرمت به عنوان ملازم (رای مرحوم فیض کاشانی) می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent231
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighien_US
dc.subjectدستگاهfa_IR
dc.subjectردیفfa_IR
dc.subjectغناfa_IR
dc.subjectکلامfa_IR
dc.subjectموسیقیfa_IR
dc.subjectوصف ملازمfa_IR
dc.titleموضوع شناسی غنا در آواز منطبق بر ردیف دستگاه ایرانی ( تطبیق نظریه عدم حرمت ذاتی غنا با محتوای آواز ایرانی )fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادقfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue39
dc.citation.spage87
dc.citation.epage95


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد