دوره 2, شماره 39

 

ارسال های اخیر

  • تئاتر تعلیمی ـ تربیتی (پداگوژیک): مطالعه‌ای تطبیقی 

    سرسنگی, مجید؛ امینی, رحمت (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2011-06-22)
    در دهه‌های اخیر به‌ویژه با گسترش روزافزون هنر تئاتر در کشورهای مختلف، و نیز طرح نظریه‌های جدید نمایشی مبنی بر ظرفیت‌های بالای این هنر در مسیر ارتقای کیفیت زندگی بشر، وجوه تازه‌ای از این هنر بازشناسی و ارائه شده است. یکی ...

  • موضوع شناسی غنا در آواز منطبق بر ردیف دستگاه ایرانی ( تطبیق نظریه عدم حرمت ذاتی غنا با محتوای آواز ایرانی ) 

    نیکجو, مهدی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2011-06-22)
    یکی از مباحث مهم و در عین حال مبهم در علم فقه مسئله‌ی موسیقی است که براساس تقسیم موسیقی به دو نوع سازی و آوازی، مساله‌ی حرمت و عدم حرمت خوانندگی ذیل مبحث غنا و موضوع نوازندگی تحت عنوان لهو و لعب مورد نظر قرار می-گیرد. در ...

  • واقعیت استیلیزه در تئاتر رئالیستی معاصر 

    سلطانی سروستانی, محمدمهدی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2011-06-22)
    بازنمایی واقعیت بر روی صحنه، منجر به پیدایش دیدگاه های متفاوت و یا حتی گاهی متضاد راجع به تئاتر رئالیستی می شود. گروهی، تئاتر رئالیستی را تئاتری می دانند که واقعیت«مکشوف » را، متعهدانه و متبحرانه، به معرض نمایش می گذارد. ...

  • تأثیر اساطیر ایرانی بر آثار هنریک ایبسن از طریق چنین گفت زرتشت نیچه 

    زاهدی, فریندخت (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2011-06-22)
    توانمندی اندیشه موجود در آثار ادبی و هنریِ نشأت گرفته از مایه‌های اساطیری در طی اعصار متوالی نقشی تأثیرگذار در تاریخ تمدن بشری داشته و بازسازی مداوم واقعیت های زندگی انسانی را ممکن ساخته است. در پاره ای از آثار برجسته ادبی ...

  • نشانه های نمایشی در منظومه ی"درخت آسوریگ" 

    بلنداقبال, علیرضا (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2011-06-22)
    این مقاله، به بررسی و توصیف ساختار و نشانه‌های نمایشی منظومه‌ی درخت آسوریگ‌ می‌پردازد؛ مناظره‌‌ای منظوم میان یک بز و یک درخت خرما از اصل پارتی و به خط پهلوی کتابی که تنها نمونه‌ی فابل به شکل مناظره در زبان‌های ایرانی میانه ...

  • مسأل? تشبّه و عللِ اطلاقِ واژ? «شبیه‌خوانی» به تعزیه 

    خاکی, محمدرضا؛ مهندس پور, فرهاد؛ قلی پور, علی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2011-06-22)
    «تشبّه» یکی از مفاهیم بحث‌انگیز در فرایند نمایشی شدن وقایع کربلا است. این مفهوم با در نظر داشتنِ پیشینه‌ای که در علم کلام، عرفان و به خصوص فقه دارد، از سه بُعد در تعزیه شایان توجه و قابل بررسی است: 1- تشبّه، پیوندِ عمیقی ...

  • بررسی و تعریف دو اصطلاح " ایقاع" و "وزن" با توجه به رسالات سده های سوم تا نهم هجری 

    رادمهر, پژمان (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2011-06-22)
    طی سده های سوم تا نهم هجری، دانشمندان مسلمان اهتمام به نگارش رسالات موسیقی متعدد کردند. علم ایقاع تقریباً در تمامی رسالات، بخشی را به خود اختصاص‌داده‌است. تقریباً در تمامی رسالات فوق‌‌االذکر، تـعریف اصطلاح " ایقاع " ...