اثربخشی آموزش خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در نوروپاتی دیابتی
(ندگان)پدیدآور
تقدیسی حیدریان, سیده مناامیری, مهدیتوزنده جانی, حسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتی با نوروپاتی انجام شد.
روشکار: نمونه تحقیق شامل 30 نفر، 15 نفر گروه آزمون و 15 نفر گروه شاهد شامل افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی بود که به مرکز بهداشت شهرستان مشهد، مرکز جامع سلامت شهید قدسی مراجعه کرده بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اختلالات تنظیم هیجانی گراتس (DERS)، درد مکگیل (MPQ) و رفتارهای خودمراقبتی بیماران دیابتی توبرت و گلاسگو بود. دادهها با آمار توصیفی و تحلیلی (تحلیل کوواریانس) و نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس یافتهها، آموزش خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران نوروپاتی دیابتی موثر است (000/0>P).
نتیجهگیری: میتوان در کنار درمان دارویی از درمان روانشناختی با تاکید بر آموزشهای خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی برای افزایش سرعت بهبودی مراجعان مبتلا به نوروپاتی دیابتی استفاده کرد.
کلید واژگان
تنظیم هیجانیخودکنترلی
درد ادراک شده
رفتارهای خودمراقبتی
نوروپاتی دیابتی
طب روان تنی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایراناستادیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان-پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایران
شاپا
1028-69181684-4300



