نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتقدیسی حیدریان, سیده مناfa_IR
dc.contributor.authorامیری, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorتوزنده جانی, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:42:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:42:38Z
dc.date.available1399-07-09T04:42:38Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:42:38Z
dc.date.issued2018-10-23en_US
dc.date.issued1397-08-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-04en_US
dc.date.submitted1397-08-13fa_IR
dc.identifier.citationتقدیسی حیدریان, سیده منا, امیری, مهدی, توزنده جانی, حسن. (1397). اثربخشی آموزش خودکنترلی و مهارت‌های ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در نوروپاتی دیابتی. مجله اصول بهداشت روانی, 20(6), 439-453. doi: 10.22038/jfmh.2018.11773fa_IR
dc.identifier.issn1028-6918
dc.identifier.issn1684-4300
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2018.11773
dc.identifier.urihttp://jfmh.mums.ac.ir/article_11773.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/267018
dc.description.abstract<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی و مهارت­های ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتی با نوروپاتی انجام شد. <strong>روش­کار:</strong> نمونه تحقیق شامل 30 نفر، 15 نفر گروه آزمون و 15 نفر گروه شاهد شامل افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی بود که به مرکز بهداشت شهرستان مشهد، مرکز جامع سلامت شهید قدسی مراجعه کرده بودند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه­های اختلالات تنظیم هیجانی گراتس (DERS)، درد مک­گیل (MPQ) و رفتارهای خودمراقبتی بیماران دیابتی توبرت و گلاسگو بود. داده­ها با آمار توصیفی و تحلیلی (تحلیل کوواریانس) و نرم­افزار SPSS تحلیل شدند. <strong>یافته­ها:</strong> بر اساس یافته­ها، آموزش خودکنترلی و مهارت­های ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران نوروپاتی دیابتی موثر است (000/0><em>P</em>). <strong>نتیجه­گیری:</strong> می­توان در کنار درمان دارویی از درمان روان­شناختی با تاکید بر آموزش­های خودکنترلی و مهارت­های ارتباطی برای افزایش سرعت بهبودی مراجعان مبتلا به نوروپاتی دیابتی استفاده کرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله اصول بهداشت روانیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Fundamentals of Mental Healthen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2018.11773
dc.subjectتنظیم هیجانیfa_IR
dc.subjectخودکنترلیfa_IR
dc.subjectدرد ادراک شدهfa_IR
dc.subjectرفتارهای خودمراقبتیfa_IR
dc.subjectنوروپاتی دیابتیfa_IR
dc.subjectطب روان تنیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش خودکنترلی و مهارت‌های ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در نوروپاتی دیابتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان‌شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان-پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue6
dc.citation.spage439
dc.citation.epage453
nlai.contributor.orcid0000-0002-3888-1099


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد