مرور دوره 28, شماره 160-159 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 13 از 13
-
الزامهاى تخصصگرایى در حوزههاى علمیه
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)حوزه علمیه، جریانى پاک و بالیده از روح آموزههاى اسلامى است که داراى رسالتى مهم و سترگ است. بیان لایههاى پنهان و عمیق معارف دینى، پاسخ به نیازهاى زمانى مکلفان، پاسخ به نیازهاى فورى و آنى حاکمیت دینى و دهها رسالت عمده و ...
-
چشمانداز حوزه ضرورتها و اقتضاءات
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)نقطه آغاز بحث در برنامهریزى استراتژیک براى حوزه علمیه، نگارش بیانیه مأموریت و سند چشمانداز است. در بیانیه مأموریت، رسالت و آنچه در حال انجام آن هستیم، بیان مىشود ولى در سند چشمانداز، نقطه پایان فعالیت در بازه ...
-
نقد مفهوم حکومت آخوندى
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)در نوشتار فرا روى، نویسنده در پى تحلیل و تبیین این پرسش و یا شبهه است که آیا حکومت اسلامى، برابر با حکومت گروه و صنف خاص است؟ و در دیدگاهِ اسلامى آیا بستگى به نژاد، صنف، طبقه و یا گروه موجب پیدایش حق ویژه حکومت و رهبرى ...
-
حکومت آخوندى و آخوند حکومتى
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)از اوان انقلاب اسلامى، دشمنان اسلام، وقتى روحانیت و عالمان دین را پشتوانههاى استوار و سدهاى خللناپذیر براى انقلاب اسلامى و سپس براى نظام اسلامى برخاسته از معارف ناب دیدند، با ایجاد جنگ روانى به مصاف با این گروه طلایه دار ...
-
آیین تبلیغ براى تولید علم
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)در این نگاره، سعى شده است تا پس از تبیین اهمیت و ضرورت تبلیغِ آموزههاى دینى در عصر حاضر، که رسالت اصلى اهالى دین به حساب مىآید و انجام آن نیز از سوى حوزه و مبلغان به نحو شایستهاى انتظار مىرود، به کلیت آسیبها و کاستیهاى ...
-
قم خاستگاه علم و بصیرت
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)در این نوشتار، پس از تبیین جایگاه حوزه علمیه قم در جغرافیاى تاریخى و علمى و نشر معارف دینى، به مهم ترین شاخصههاى آن پرداخته شده است وعوامل موثر درموفقیت و شهره شدن آن بررسى شده است. ازجمله تبیین شده: حوزه نخستین قم، از ...
-
نَفَحات رحمانى
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)
-
تفکر محورى و پژوهشگرى در آموزش
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)در این نوشتار، آسیبهاى کم توجهى به تفکر و اندیشیدن در نظام آموزشى، و نیز تبدیل شدن فکر نکردن به یک فرهنگ در جامعه تبیین مىشود و بازگشت به آموزشهاى تفکر محور مورد تأکید است. عناصر لازم که زمینه را براى اندیشیدن و واداشتن ...
-
بایستههاى تعامل نظام اجتماعى و حوزههاى علمیه در کلام رهبرى
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)جامعه نیازها و مسائل بسیارى دارد که رسیدگى به آنها ضرورى است. لذا نهادهاى اجتماعى به منظور برآوردن نیازها و رفع مسائل جوامع پدیدار مىگردند. وجود این نهادها خود نیازمند بایستههایى است تا بتواند خود را با محیط فیزیکى و ...
-
عوامل و زمینههاى رشد علم
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)پژوهش حاضر، حاصل سیرى است در جامعهشناسى علم، براى به دست آوردن عوامل و زمینههاى رشد علم در جامعه. در نگاه جامعهشناختى، علم ماهیت اجتماعى دارد; به این معنى که محصول تلاشهاى مشترک جامعه انسانى است و در رشد و رکود آن نیز، ...
-
ضرورت انسجام و مدیریت در حوزه
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)انسجام گرایى، مدخل روشنایى، کارآیى و بازآفرینى است که قادر است سطح کیفیت و کمیتها را پویا نموده و تعالى بخشد انتظارات را برآورد و به نیازهاى کلیدى و راهگشاى اجتماعى دینى پاسخ گوید. حوزه علمیه پویا و بالنده، باید جلوتر ...
-
قلم و حوزه
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)در راستاى تأمین انتظارات مقام معظم رهبرى از حوزویان و ضرورت به روز بودن روحانیون و حضور در عرصههاى تأثیرگذار علمى و فرهنگى و تبلیغى، توجه خاص به مقوله »قلم» و »نگارش» ضرورى است. آنچه مىخوانید، زوایایى از این ضرورت و ...
-
حوزه و بایستگى فلسفه
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2011-03-21)فلسفه براى تمامى دانش پژوهان لازم و براى دانش پژوهان علوم انسانى لازم تر و براى طلاب حوزه علمیه یک ضرورت جدّى است. فرقى نمىکند که فلسفه را به چه معنى بگیریم: چه به معناى فرآیند و چه به معناى فرآورده و چه به معناى تاریخ ...



