• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بهداشت و درمان
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بهداشت و درمان
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نظام‌مند سیمای شکایات درمانی در بیمارستان‌های کشور از سال 85 تا 95

    (ندگان)پدیدآور
    گرجی, دامونوفایی نجار, علیاستاجی, رقیههوشمند, الهه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    681.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: ﺷﻜﺎﻳات درمانی،  اﺑﺮاز ﻧﺎرﺿـﺎﻳﺘﻲ از سوی بیمار، خانواده و یا همراهان آنان اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻧﻴـﺎز ﺑـﻪ ﭘﺎسخ‌گوﻳﻲ و رﺳﻴﺪﮔﻲ دارد. این تحقیق به منظور دست‌یابی به سیمای شکایات درمانی کشور در دهه اخیر انجام شده است. روش پژوهش: در این مطالعه مرور سیستماتیک، با جستجوی کلمات کلیدی در 6 پایگاه علمی ‌و کمک گرفتن از موتور جستجوگر Google اقدام به جستجوی مقالات ارائه شده در زمینه شکایات درمانی کشور در بازه زمانی سال 1385 تا 1395 گردید. حاصل این جستجو 1270 مقاله فارسی و انگلیسی بود. سپس تیم پژوهش با مطالعه عنوان و چکیده مقالات، 1120 مقاله غیر مرتبط و فاقد متن کامل را حذف کرد. در گام بعدی با مطالعه متن کامل،  131مقاله تکراری و غیرمرتبط کامل با موضوع حذف گردید. در نهایت تیم پژوهش به 19 مقاله کاملا مرتبط با موضوع تحقیق دست پیدا کرد. یافته‌ها: به طور کلی بر طبق یک الگوی مشخص بیشترین درصد شکایات از رفتار نامناسب کادر درمانی و کمترین آن مربوط به هزینه‌ها بود. بیش از 60 درصد شکایات مربوط به بازه زمانی سال‌های 1390 تا 1392 بود. تمامی‌شکایات و مقالات ثبت شده مربوط به مراکز درمانی و بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. نتیجه‌گیری: عزم و اراده جدی از طرف متولیان امر سلامت در خصوص کاربرد شکایات به عنوان ابزاری جهت بهبود کیفیت می‌تواند تاثیر به سزایی در بهره‌گیری از این منبع عظیم و ارزشمند اطلاعاتی در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه داشته باشد.
    کلید واژگان
    شکایت
    نظام‌مند
    بیمارستان
    خدمات درمانی
    بیماران
    نارضایتی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    استادیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد

    شاپا
    2476-3012
    2476-3020
    URI
    http://jhm.srbiau.ac.ir/article_10221.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/261685

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب