بخشبندی مصرفکنندگان در شبکههای اجتماعی بر اساس انگیزههای اجتماعی مشارکت در ارتباطات دهانبهدهان الکترونیک
(ندگان)پدیدآور
ایزدی, حمیدبحرینی زاد, منیژهاسماعیل پور, مجیدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: کارکرد مهم شبکههای اجتماعی در بازاریابی، تولید محتوا و تبلیغات رایگان، بدون دخالت شرکتها و توسط کاربران است که به آن ارتباطات دهانبهدهان الکترونیک میگویند. هدف از اجرای این پژوهش شناسایی انگیزههای اجتماعی مؤثر بر رفتارهای دهانبهدهان در شبکههای اجتماعی و بخشبندی کاربران بر اساس انگیزههای شناسایی شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا در دسته پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی قرار میگیرد. دادههای این پژوهش از طریق توزیع لینک پرسشنامه به بیش از 385 نفر از کاربران شبکههای اجتماعی و با روش نمونهگیری در دسترس، جمعآوری شده است. بهمنظور تحلیل دادهها و بخشبندی کاربران شبکههای اجتماعی نیز از رویکرد نقشههای خودسازمانده مبتنی بر شبکههای عصبی مصنوعی استفاده شده است. یافتهها: بر اساس یافتهها، کاربران شبکههای اجتماعی در سه بخش با ویژگیهای مختلف جمعیتشناختی، رفتاری و همچنین انگیزههای اجتماعی مؤثر بر رفتارهای دهان به دهان، قرار گرفتند. این سه بخش کمانگیزههای اجتماعی فعال، باانگیزههای اجتماعی فعال و باانگیزههای اجتماعی غیرفعال نامگذاری شدند. نتیجهگیری: بخش اول کاربرانی هستند که زمان نسبتاً زیادی را در شبکههای اجتماعی صرف میکنند، ولی برای مشارکت در رفتارهای دهانبهدهان انگیزههای اجتماعی کمتری دارند. بخش دوم، کاربران جوانی هستند که بیشترین زمان را به فعالیت در شبکههای اجتماعی اختصاص میدهند و بسیار با انگیزهاند و بخش سوم کسانی هستند که از انگیزه کافی برخوردارند ولی زمان بسیار کمی را به فعالیت در شبکههای اجتماعی اختصاص میدهند. در پایان، پیشنهادهای کاربردی متناسب با هر یک از بخشهای شناساییشده ارائه شد.
کلید واژگان
ارتباطات دهانبهدهان الکترونیکانگیزه
بخشبندی
شبکههای عصبی مصنوعی
نقشههای خودسازمانده
40. بازاریابی الکترونیک و مجازی،بازاریابی ایمیلی وپیامکی،بازاریابی شبکه ای،بازاریابی مبتنی برابزارهای موبایل و در محیط وب2
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایراندانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




