اندازهگیری کارایی نسبی مزیت رقابتی ایران بر اساس مدل کمی الماسگون پورتر در مقایسه با کشورهای منتخب ـ رویکرد DEA
(ندگان)پدیدآور
خداداد حسینی, سید حمیدآذر, عادلشاه¬طهماسبی, اسماعیلنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهشهای مربوط به مزیت رقابتی اغلب در سطوح بنگاه یا صنعت مورد نظر قرارگرفته، اما نگاه کلانتر یعنی بررسی مزیترقابتی در سطح ملی و بهصورت جامع کمترمورد توجه پژوهشگران بودهاست. این مقاله برای حل این مشکل و با برگزیدن نگرشی کاراییمحور و توجه به حضور ورودیهای هر کشور به محاسبه کارایی آنها در مزیترقابتی پرداخته میشود. مبانی نظری با تعریف مفهوم مزیت رقابتی آغاز و به مدل مزیت رقابتی کشورها که توسط پورتر طراحی شده، ختم میشود. این مسیر از مدل ریاضی قوی تحلیل پوششی دادهها کمک گرفته میشود، مدل برای برآورده کردن هدف دوسویه ما و لحاظ کردن همزمان منابع و نتایج بسیار مناسب است. مدل الماسگون پورتر در مجموع شش مؤلفه ورودی برای بررسی مزیتهای رقابتی کشورها تعریف میکند. در این مدل مزیتهای رقابتی عبارتند از صادرات و سرمایهگذاری مستقیم خارجی ورودی که در پژوهش بهعنوان خروجی استفاده میشوند. با توجه به پژوهشهای قبلی که روی این مدل انجام گرفته و به کمیشدن این مدل انجامیده، پژوهشگر از همین مدل کمی برای جمعآوری دادهها استفاده و سعی کرده با انتخاب رویکرد مناسب تحلیل پوششی دادهها به محاسبه کارایی بپردازد. با توجه به انتخاب 112 کشور و 12 شاخص ورودی و دو شاخص خروجی نتیجه حاصل ایران را با کارایی 67/68 درصد در رتبه هفتاد قرار میدهد. بررسی روند کارایی در سالهای 2000، 2003 و 2006 ابزاری برای استمرار ارقام کارایی حاصل میکند. این روند ایران با یک رشد سهمگین کارایی که حاصل کاهش واردات کالاهای تولیدی و افزایش سرمایهگذاری مستقیم خارجیست به کارایی کامل در سال 2006 میرسد.
کلید واژگان
صادرات غیر نفتیکارایی
مدل الماسگون پورتر
مزیترقابتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایراناستاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




