بررسی تأثیر ابعاد ارزشی بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتری به برند گوشیهای تلفن همراه
(ندگان)پدیدآور
ونوس, مرحوم داورظهوری, بهارهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
شدت رقابت در بازارها و اهمیت حفظ مشتریان برای سازمانها موجب شده تا آنها بهتدریج بهسمت ایجاد، حفظ و ارتقای رابطه با مشتریان گام بردارند و بر اساس یافتههای پژوهشگران، بازاریابی رابطه-مند یکی از بهترین روشها است.طرح مفهومی این مقاله که تقریباً 9 ماه بهطول انجامیده است برآن است تا تأثیر ابعاد ارزشی بازاریابی رابطهمند شامل منافع عملکردی، منافع نمادین، منافع تجربی و قیمت ادراک شده را بر وفاداری مشتریان به برند گوشیهای تلفن همراه از دو دیدگاه نگرشی و رفتاری مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش که از نوع توصیفی- همبستگی است از پرسشنامه برای جمع-آوری اطلاعات استفاده شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 215 نفر است که از میان 3 منطقه اصلی فروش گوشیهای تلفن همراه در شهر تهران که بر اساس قضاوت پژوهشگر بهعنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شدهاند، بهدست آمده و دادههای بهدست آمده با استفاده از مدل معادلات ساختاری بررسی شدهاند.نتایج پژوهش نشان میدهد، از میان ابعاد ارزشی بازاریابی رابطهمند تنها سه متغیر منافع عملکردی، منافع نمادین و منافع تجربی بر وفاداری نگرشی تأثیر داشتهاند.همچنین رابطه وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری نیز تأیید شده است.از میان متغیرهای تعدیل کننده در نظر گرفته شده در این پژوهش نیز،تنها متغیر میزان تعهد به برند نقش تعدیل کنندگی در رابطه میان ابعاد ارزشی بازاریابی رابطهمند و وفاداری به برند داشته است.
کلید واژگان
ابعاد ارزشی٬ وفاداری٬ برندبازاریابی رابطهمند
واژه های کلیدی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایرانکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




