پیشبینی سازگاری عاطفی و تحصیلی دانشآموزان بر اساس ابعاد کارکردی خانواده
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلپور, خلیلفرزانه, اکرمنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی بر اساس ابعاد کارکردی خانوادهبود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر تبریز تشکیل میداد که در سال تحصیلی 1396-1395 در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور نمونهای به تعداد 256 نفر از بین دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینگ و سینها (AISS) و پرسشنامه ارزیابی انسجام و انعطافپذیری خانواده اولسون ((FACES-IV استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که انسجام خانوادگی میتواند به خوبی سازگاری عاطفی را پیشبینی کند، اما سازگاری آموزشی از طریق رضایت نوجوان از خانواده پیشبینی میشود. براساس یافتههای این پژوهش، نقش متمایز ابعاد کارکردی خانواده در سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان مشخص شد. لذا ضروری است مشاوران خانواده و مشاوران مدارس در مشاوره با دانشآموزان و برای کمک به سازگاری تحصیلی و عاطفی آنها به ابعاد کارکردی خانواده توجه داشته باشند.
کلید واژگان
سازگاری عاطفیسازگاری تحصیلی
کارکرد خانواده
انسجام خانوادگی
انعطافپذیری خانواده
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.کارشناس ارشد رشته مشاوره.
شاپا
2345-62992476-5627




