ارزیابی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش در محیطهای یادگیری الکترونیکی با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
(ندگان)پدیدآور
رضازاده, اکبرحسینینسب, سیدداودسرمدی, محمدرضافرجالهی, مهراننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه ارزیابی و اولویتگذاری ابعاد مختلف یادگیری الکترونیکی و معیارهای مرتبط با آنها با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بود. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق کتابخانهای و توصیفی از نوع زمینهیابی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه منابع مربوط به الگوها، چارچوبها و معیارهای مربوط به کیفیت آموزشهای الکترونیکی براساس تجارب داخلی و خارجی بود. علاوه برآن کلیه صاحبنظران، خبرگان و دستاندرکاران مراکز فعال آموزش الکترونیکی و دانشگاههای مجازی در کشور نیز شامل جامعه تحقیق بوده و اعضای نمونه با توجه به اهداف و سؤالات تحقیق به صورت هدفمند از بین آنها انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با روایی و اعتبار تأیید شده است. عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش در محیطهای یادگیری الکترونیکی از ادبیات تحقیق شناسایی و تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای اولویتبندی آنها به کار گرفته شده است. تحلیل دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار اکسپورت چویس نشان داد که سهم عوامل مؤسسهای و مدیریتی، عوامل پداگوژیکی و طراحی آموزشی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل ارائه آموزش و عوامل مرتبط با خدمات پشتیبانی در کیفیت آموزش در محیطهای یادگیری الکترونیکی به ترتیب معادل 26درصد، 24درصد، 20درصد، 18درصد و 12درصد ارزیابی شدهاند.
کلید واژگان
یادگیریالکترونیکیفرآیند تحلیل سلسله مراتبی
کیفیت آموزش
معیارهای کیفیت
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
مشاور مدرسه / آموزش وپرورشاستاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
استاد و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
استاد و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
شاپا
2345-62992476-5627




