اثربخشی آموزش حافظهی فعال بر بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان
(ندگان)پدیدآور
حمیدی, فریدهفیاضبخش, مرضیهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش حافظهی فعال بر بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان پایه دوم دبستان مورد بررسی قرار گرفت. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بوده است. بدین منظور از بین 195دانشآموز نارساخوان 60 دانشآموز به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و با جایگزینی تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای سنجش عملکرد خواندن، از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون، آموزش حافظهی فعال در طی 26 جلسه به صورت انفرادی بر روی گروه آزمایش اعمال شد. دادهها با روش آمار توصیفی، آزمون t برای مقایسه میانگینهای مستقل و آزمون غیر پارامتریک من ویتنی یو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد آموزش حافظهی فعال سبب بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان گردید
کلید واژگان
آموزش حافظهی فعالمهارت خواندن
نارساخوانی
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی، گروه علومتربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییکارشناسارشد روانشناسی تربیتی، گروه علومتربیتی
شاپا
2345-62992476-5627




