اثربخشی آموزش سخترویی (مدل کوباسا و مدی) بر اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
گنجی, حمزهمامی, شهرامامیریان, کامراننیازی, الیاسنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش سخترویی (مدل کوباسا و مدی) بر میزان اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی شهرایلام میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی شهرایلام بوده، حجم نمونه در این پژوهش به شیوهی نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 120 نفربوده،که در گروهآزمایش (60نفر) و کنترل (60نفر) جایگزینشدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه اضطراب امتحان TAI و آزمون پیشرفت تحصیلی دانشآموزان استفاده شده است. طرحپژوهش،طرحپیشآزمونپسآزمونباگروهکنترل میباشد،پس ازانتخابگروههایآزمایشوکنترل،ابتدابررویهردوگروهپیشآزمون اجراشد،سپس مداخلهآزمایشی(آموزش سخترویی)فقطبرروی گروه آزمایش و در 12 جلسه ارائه شد و پس از اتمام برنامه، پسآزمون روی هر دوگروه اجرا شد. سپس دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد آموزش سختروییدر سطح معنیداری کمتر از (05/0P) موجب کاهش اضطراب امتحان و همچنین موجب افزایش پیشرفت تحصیلیدانشآموزان در گروه آزمایش شده است.
کلید واژگان
آموزش سختروییاضطراب امتحان
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایراناستادیار گروه روانشناسی عمومی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
دانشجویدکترای گروه روانشناسیعمومی، واحدایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
دانشجویدکترای گروه روانشناسیعمومی، واحدایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




