هنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه
(ندگان)پدیدآور
مصرآبادی, جوادنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تشخیص و سنجش عوامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزههای فعّال و با اهمیت در روانشناسی تربیتی است. در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه را مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسشنامه شامل 35 سؤال است که پنج عامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی (ادراک خود تحصیلی، نگرش نسبت به معلمان و کلاسها، نگرش نسبت به مدرسه، ارزشگذاری هدفهای مدرسه و انگیزش/خود نظم دهی) را اندازه میگیرد. آزمودنیهای پژوهش 317 نفر از دانشآموزان دبیرستانی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه SAAS-R از روش تحلیل عاملی تأییدی به روش تجزیه به مؤلفههای اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. همچنین بر اساس عملکرد آزمودنیها جدولهای هنجاری برای هر کدام از این آزمونهای فرعی تهیه شد. یافتههای بخش تحلیل عاملی نشان داد که با حذف سه سؤال از کل پرسشنامه و تحلیل عاملی بقیه سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس پنج مؤلفه آشکار میشود که تعداد این مؤلفههای به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفهها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافتههای مؤلفین پرسشنامه و یافتههای یک پژوهش داخلی دیگر همخوان است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند.
کلید واژگان
عاطفه تحصیلیپرسشنامه سنجش نگرش به مدرسه
تحلیل عاملی
هنجاریابی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
ستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجانشاپا
2345-62992476-5627




