نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمصرآبادی, جوادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:05:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:05:27Z
dc.date.available1399-07-09T04:05:27Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:05:27Z
dc.date.issued2011-02-20en_US
dc.date.issued1389-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-04-13en_US
dc.date.submitted1395-01-25fa_IR
dc.identifier.citationمصرآبادی, جواد. (1389). هنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 3(12), 107-120.fa_IR
dc.identifier.issn2345-6299
dc.identifier.issn2476-5627
dc.identifier.urihttp://jinev.iaut.ac.ir/article_521740.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254319
dc.description.abstractتشخیص و سنجش عوامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزه­های فعّال و با اهمیت در روانشناسی تربیتی است. در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه را مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسشنامه شامل 35 سؤال است که پنج عامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی (ادراک خود تحصیلی، نگرش نسبت به معلمان و کلاس­ها، نگرش نسبت به مدرسه، ارزش­گذاری هدف‌های مدرسه و انگیزش/خود نظم دهی) را اندازه می­گیرد. آزمودنی­های پژوهش 317 نفر از دانش­آموزان دبیرستانی بودند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه SAAS-R از روش تحلیل عاملی تأییدی به روش تجزیه به مؤلفه‌های اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. همچنین بر اساس عملکرد آزمودنی­ها جدول­های هنجاری برای هر کدام از این آزمون­های فرعی تهیه شد. یافته‌های بخش تحلیل عاملی نشان داد که با حذف سه سؤال از کل پرسشنامه و تحلیل عاملی بقیه سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس پنج مؤلفه آشکار می­شود که تعداد این مؤلفه­های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفه­ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافته­های مؤلفین پرسشنامه و یافته­های یک پژوهش داخلی دیگر همخوان است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند.fa_IR
dc.format.extent158
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.publisherTbriz Branch, Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofنشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)fa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Instruction and Evaluationen_US
dc.subjectعاطفه تحصیلیfa_IR
dc.subjectپرسشنامه سنجش نگرش به مدرسهfa_IR
dc.subjectتحلیل عاملیfa_IR
dc.subjectهنجاریابیfa_IR
dc.titleهنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue12
dc.citation.spage107
dc.citation.epage120


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد