اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی متناسب با فرهنگ ایرانی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و ضد خدمت کارکنان
(ندگان)پدیدآور
آقایی, اصغرجلالی, داریوشطالبی, هوشنگمظاهری, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی متناسب با فرهنگ ایرانی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای ضد خدمت کارکنان به مرحلهی اجرا درآمد. در یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی تعداد36 نفر از کارکنان شرکتهای خدماترسان آب و فاضلاب، برق و مخابرات در گستره استان چهارمحال و بختیاری به صورت طبقهای نسبتی تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) گمارده شدند و طی 3 مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 4 ماهه مقیاس رفتارهای شهروندی و رفتارهای ضد خدمت را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی متناسب با فرهنگ ایرانی را دریافت کرد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که ارائه آموزش بر تغییر میانگین نمرات رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای ضد خدمت کارکنان تاثیر پایدار داشته است  (01/0p£). نتیجهگیری شد که آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی متناسب با فرهنگ ایرانی بر بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی و تعدیل رفتارهای ضد خدمت کارکنان تأثیر پایدار دارد. 
کلید واژگان
آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهیفرهنگ ایرانی
رفتارهای شهروندی سازمانی
رفتارهای ضد خدمت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، خوراسگان، ایراندانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد
دانشیار گروه آمار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
شاپا
2588-39172588-6339




