اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی بر خودنظمجویی شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی
(ندگان)پدیدآور
عروتی موفق, لیلاابراهیمی قوام, صغریسعدیپور, اسماعیلدلاور, علیدرتاج, فریبرزنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش زایشی مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی بر بهبود خودنظمجویی شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی دانشآموزان پایه هفتم بود. طرح پژوهش از نوع شبهتجربی همراه با پیشآزمونـپسآزمون و گروه گواه بود. 100 دانشآموز با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس و از میان دانشآموزان پایه هفتم همدان انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش (۵۰ دانشآموز) و گروه گواه (۵۰ دانشآموز)نقسیم شدند.قبل و بعد از اجرای برنامه آموزش زایشی، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینـتریچ و دیگـروت،1990) اجرا شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) استفاده شد. نتایج نشان داد برنامه آموزش زایشی قادر است 44 درصد از تغییرات خودنظمجویی شناختی، 32 درصد از تغییرات خودنظمجویی فراشناختی و 39 درصد از تغییرات باورهای انگیزشی را تبیین کند. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش زایشی بر افزایش خودنظمجویی شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی دانشآموزان تاثیرگذار است.
کلید واژگان
آموزش زایشیباورهای انگیزشی
خودنظمجویی
خودنظمجویی شناختی
خودنظمجویی فراشناختی
روان شناسی بالینی
روان شناسی شناختی
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیدانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
1735-305X2251-9955




