اثربخشی آموزش آگاهی واجشناختی بر حافظه فعال دیداری فضایی دانشآموزان با اختلال بیان نوشتاری
(ندگان)پدیدآور
پورمحمدرضای تجریشی, معصومهپهلواننشان, سحرگلکار, فائزهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تعیین تاثیر آموزش آگاهی واجشناختی برحافظه فعال دیداری فضایی دانشآموزان دارای اختلال بیان نوشتاری در پایه سوم ابتدایی بود. طرح پژوهش از نوع شبهتجربی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود. 30 نفر از دانشآموزان دارای اختلال بیان نوشتاری از پایه سوم ابتدایی به شیوه هدفمند، انتخاب و با استفاده از مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، ۲۰۰۰)، آزمون بیان نوشتاری (فلاحچای، 1384)، و آزمون حافظه فعال دیداری فضایی (کورنولدی و ویشی، 2004)، ارزیابی و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 13 جلسه آموزشی آگاهی واجشناختی شرکت کردند، اما گروه گواه فقط برنامه متداول مدرسه را دریافت نمود. حافظه دیداری فضایی تمامی دانشآموزان پس از جلسه سیزدهم و دو ماه پس از آن، مجددا ارزیابی شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تقریبا 32 درصد از تغییرات در بهبود حافظه فعال دیداری فضایی شرکتکنندگان در گروه آزمایشی، ناشی از مداخله آموزشی آگاهی واجشناختی بوده است، حتی این بهبود پس از گذشت 2 ماه، پایدار بود. میتوان نتیجه گرفت که آموزش آگاهی واجی سبب ارتقاء حافظه فعال دیداری فضایی دانشآموزان با اختلال بیان نوشتاری شده است و تأثیر آن پس از گذشت دو ماه پایدار بود. بنابراین، معرفی و اجرای این برنامه در تقویت حافظه فعال دیداری فضایی دانشآموزان با اختلال بیان نوشتاری، پیشنهادمیشود.
کلید واژگان
آموزش آگاهی واجشناختیاختلال بیان نوشتاری
حافظه فعال دیداری فضایی
روان شناسی بالینی
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشیار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
1735-305X2251-9955




