جو عاطفی خانواده و بی صداقتی تحصیلی: نقش واسطه ای خودپنداشت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
بارانی, حمیددرخشان, معراجاناری نژاد, عباسنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی در ارتباط بین جو عاطفی خانواده و بیصداقتی تحصیلی بود. شرکتکنندگان پژوهش 209 (96 دختر و 113 پسر) دانشآموز دوره ابتدایی شهر فسا بودند که به شیوه نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس جو عاطفی خانواده هیل برن (1964)، سیاهه خودپنداشت تحصیلی چن و تامپسون (2004) و مقیاس بیصداقتی تحصیلی مککیب و تروینییو(1996) پاسخ دادند. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که جو عاطفی خانواده از طریق خودپنداشت تحصیلی، پیشبینیکننده بیصداقتی تحصیلی است. یافتههای این پژوهش نشاندهنده اهمیت توجه به نقش جو عاطفی خانواده و خودپنداشت تحصیلی در بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان است.
کلید واژگان
جو عاطفی خانوادهخودپنداشت
بیصداقتی تحصیلی
روان شناسی تحولی
روان شناسی تربیتی
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه شیرازدانشجوی دکترایی روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
استادیار برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز
شاپا
1735-305X2251-9955




