اثر اقدامات احتیاطی بر بازار
(ندگان)پدیدآور
مهدوی کلیشمی, غدیررجائی, ملیحهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریۀ مرسوم انتخاب نامساعد در بازار اطلاعات نامتقارن انتظار دارد که همواره در این بازار پدیدۀ ضد انتخاب رخ دهد و کالای بد، کالای خوب را از بازار خارج کند و همچنین کارایی بازار را کاهش داده و منجر به شکست بازار شود. از جملۀ بازارهایی که این مسئله میتواند در آن به وجود آید بازار بیمه است. در دهۀ 90 یافتههای عدهای از محققین خبر از وقوع پدیدۀ انتخاب مساعد در بازار بیمه را داد. این تحقیقات نشان دادند که چنانچه با تمرکز بر درجۀ ریسکگریزی افراد و میزان تمایل آنها به انجام تلاشهای پیشگیرانه، بین ریسکگریزی و ریسکپذیری و همچنین بین میزان خسارت و تقاضای بیمه همبستگی منفی و بین تلاشهای پیشگیرانه و تقاضای بیمه همبستگی مثبت مشاهده شود، میتوان گفت که در آن رشته از بیمه انتخاب مساعد وجود دارد و در این صورت ادعای راندهشدن مشتریان خوب از بازار همراه با اطلاعات نامتقارن رد خواهد شد. این مطالعه نیز در راستای این مسئله، در بیمۀ بدنۀ اتومبیل کشور ایران انجام شد. محقق با مطالعهای میدانی و به کمک توزیع و جمعآوری پرسشنامه در شهر تهران و همچنین با استفاده از روش اقتصادسنجی پروبیت به آزمون این پدیده پرداخت و بر فرض وجود پدیدۀ انتخاب مساعد در بازار بیمۀ بدنۀ اتومبیل صحه گذاشت.
کلید واژگان
اطلاعات نامتقارنانتخاب نامساعد
انتخاب مساعد
بیمۀ بدنۀ اتومبیل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
پژوهشکده بیمهسازمان پدید آورنده
استادیار مؤسسۀ آموزش عالی بیمۀ اکو، دانشگاه علامه طباطبائیکارشناسی ارشد توسعۀ اقتصادی و برنامهریزی، مؤسسۀ آموزش عالی بیمۀ اکو، دانشگاه علامه طباطبائی (نویسندۀ مسئول)
شاپا
2251-77232251-7731




