| dc.contributor.author | آفرین, فریده | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدرخانی, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | فهیمی فر, اصغر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:59:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:59:56Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:59:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:59:56Z | |
| dc.date.issued | 2020-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-08-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-05-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آفرین, فریده, حیدرخانی, مسعود, فهیمی فر, اصغر. (1399). شناسایی عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربه». مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه, 3(2), 73-100. doi: 10.22034/jiscm.2020.242733.1126 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-4091 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4083 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.242733.1126 | |
| dc.identifier.uri | http://jiscm.iribu.ac.ir/article_114577.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/252344 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله، عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربۀ» (1392) ساخته شهرام مکری با توجه به نظریات فرمالیستهای روسی بررسی شده است. بدینمنظور از مفهوم پیشنهادی یاکوبسن یعنی «عنصر مسلط» و سپس از نظرات نئوفرمالیستها استفاده کرده و آن را برای تعینبخشی به معنا بسط دادهایم. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و در آن، از «توصیف همبستگی» برای تحلیل ارتباط میان خردهروایتها و «رنگ» برای دستیابی به سطوحی از معنا استفاده شده است. تجزیۀ فیلم به نماها و تحلیل آنها در فیلم «ماهی و گربه» ما را به این نتیجه میرساند که رنگ قرمز، بهعنوان یکی از مهمترین عناصر مسلط، نقش تعیینکنندهای در معنای نهایی این فیلم دارد. این عنصر، نهتنها بر سایر سازهها و عناصر زیباشناختی، تأثیرگذار است، بلکه بین خردهروایتهای فیلم- با دو انشعاب روایی در پیرنگ- هماهنگی و اتحاد برقرار میکند. بدین ترتیب، رنگ قرمز به واسطۀ طرحوارههای تصویری در برهمکنش با سایر عناصر، مخاطب را بهسوی معنای نهایی فیلم سوق میدهد. این رنگ علاوه بر تعلق به موارد ارجاعی در جهان، با توجه به ارتباط با عناصر معمایی تعلیق و هیجان، ترس و انتظار حادثۀ ناگوار را نیزالقا میکند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 4692 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Interdisciplinary Studies in Communication and Media | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.242733.1126 | |
| dc.subject | فرمالیسم | fa_IR |
| dc.subject | نئوفرمالیسم | fa_IR |
| dc.subject | عنصر مسلط | fa_IR |
| dc.subject | فیلم «ماهی و گربه» | fa_IR |
| dc.title | شناسایی عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربه» | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | ترویجی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیارگروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان. (نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 73 | |
| dc.citation.epage | 100 | |