نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآفرین, فریدهfa_IR
dc.contributor.authorحیدرخانی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorفهیمی فر, اصغرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:59:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:59:56Z
dc.date.available1399-07-09T03:59:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:59:56Z
dc.date.issued2020-08-22en_US
dc.date.issued1399-06-01fa_IR
dc.date.submitted2020-08-06en_US
dc.date.submitted1399-05-16fa_IR
dc.identifier.citationآفرین, فریده, حیدرخانی, مسعود, فهیمی فر, اصغر. (1399). شناسایی عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربه». مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه, 3(2), 73-100. doi: 10.22034/jiscm.2020.242733.1126fa_IR
dc.identifier.issn2676-4091
dc.identifier.issn2676-4083
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.242733.1126
dc.identifier.urihttp://jiscm.iribu.ac.ir/article_114577.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/252344
dc.description.abstractدر این مقاله، عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربۀ» (1392) ساخته شهرام مکری با توجه به نظریات فرمالیست‌های روسی بررسی شده است. بدین‌منظور از مفهوم پیشنهادی یاکوبسن یعنی «عنصر مسلط» و سپس از نظرات نئوفرمالیست­ها استفاده کرده و آن را برای تعین‌بخشی به معنا بسط داده‌ایم. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و در آن، از «توصیف همبستگی» برای تحلیل ارتباط میان خرده‌روایت‌ها و «رنگ» برای دستیابی به سطوحی از معنا استفاده شده است. تجزیۀ فیلم به نماها و تحلیل آنها در فیلم «ماهی و گربه»  ما را به این نتیجه می‌رساند که رنگ قرمز، به‌عنوان یکی از مهمترین عناصر مسلط، نقش تعیین‌کننده‌ای در معنای نهایی این فیلم دارد. این عنصر، نه‌تنها بر سایر سازه‌ها و عناصر زیباشناختی، تأثیرگذار است، بلکه بین خرده‌روایت‌های فیلم- با دو انشعاب روایی در پیرنگ- هماهنگی و اتحاد برقرار می‌کند. بدین ترتیب، رنگ قرمز به واسطۀ طرح‌واره‌های تصویری در برهمکنش با سایر عناصر، مخاطب را به‌سوی معنای نهایی فیلم سوق می‌دهد. این رنگ علاوه بر تعلق به موارد ارجاعی در جهان، با توجه به ارتباط با عناصر معمایی تعلیق و هیجان، ترس و انتظار حادثۀ ناگوار را نیزالقا می‌کند.fa_IR
dc.format.extent4692
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانهfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Interdisciplinary Studies in Communication and Mediaen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.242733.1126
dc.subjectفرمالیسمfa_IR
dc.subjectنئوفرمالیسمfa_IR
dc.subjectعنصر مسلطfa_IR
dc.subjectفیلم «ماهی و گربه»fa_IR
dc.titleشناسایی عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربه»fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeترویجیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارگروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان. (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue2
dc.citation.spage73
dc.citation.epage100


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد