مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه

ارسال های اخیر

  • بررسی تمایلات کاربران دختر نوجوان (13 تا 18 ساله) ایرانی نسبت به نحوه نمایش خود در شبکه اجتماعی تیک تاک 

    عامریان, محمد؛ آرامش, مائده (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-12-21)
    شبکه اجتماعی «تیک‌‌تاک»، به عنوان یکی از رسانه‌های نوپدید، در سال‌های اخیر با تمرکز بر تصویر و محوریتِ ساخت، به‌اشتراک‌گذاری و تماشای ویدیوهای کوتاه و موزیکال، مورداستقبال فراوان نوجوانان قرار گرفته است. هدف این مقاله، ...

  • عرفان در آیینۀ رسانه (تبیین و تحلیل مؤلفه‌های تولید محتوای رسانه‌ای براساس ادبیات منثور عرفانی) 

    بهرامی, راضیه؛ حسنی جلیلیان, محمدرضا؛ نوری, علی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-12-21)
    بهره‌گیری از متون کهن در فرایند تولید محتوا، امری رایج در رسانه‌های جهان است. در این زمینه، متون ادبیات پارسی قابلیت‌‌های ویژه‌‌ای دارند که کمتر به آن توجه شده است. در این میان، متون منثور عرفانی که از نکات نغز و ایده‌های ...

  • تحلیل نشانه‌شناختی سیاست هویت زنان در خبر شبکه ایران اینترنشنال؛ در جریانات 1401 (فوت مهسا امینی) 

    باقرزاده, سیما؛ ذغاغله, مریم؛ مهدی پور, فرشاد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-12-21)
    در این پژوهش، اخبار شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال در جریانات سال 1401 و در بازه زمانی 22 شهریور تا 24 مهر با هدف شناسایی سیاست هویت زنان مورد تحلیل نشانه‌شناختی قرار گرفته است. به این منظور، با به‌کارگیری روش نشانه‌‌شناسی«جان ...

  • تبیین ظرفیت‌های دیپلماسی رسانه‌ای ایران در افزایش همگرایی با تاجیکستان (با رویکرد گراندد تئوری) 

    موفق, رویا؛ هاشم زهی, نوروز؛ صنیعی, ماندانا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-12-21)
    ایران و تاجیکستان، اشتراکات فراوانی در عرصه‌های مختلف دارند؛ این امر باعث شده هم‌گرایی این دو کشور، در همه امور، دارای اهمیت باشد. از سویی، همراه ساختن تاجیکستان با سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، نیازمند افزایش ...

  • شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد تبلیغات در جذب و وفاداری مشتریان 

    بندری, صمد؛ حسین زاده لطفی, فرهاد؛ نجفی, سید اسماعیل؛ عدالت پناه, سید احمد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-12-21)
    یکی از کلیدی‌ترین خرده‌سیستم‌های جذب مشتری که منجر به تحقق اهدافی نظیر کارایی، شفافیت و تشویق کارآفرینی می‌شود، نظام اثر و عملکرد تبلیغات است که می‌‌تواند تبیین‌کننده ضرورت انجام تحقیق در حوزه مورد بررسی باشد. شرکت‌های ...

  • مدل مطلوب تدوین کتاب درسی سواد رسانه‌ای با رویکرد مصونیت‌بخشی به جنگ رسانه‌ای 

    احمدی, محمود؛ نقیب‌السادات, سید رضا؛ بشیر, حسن (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-12-21)
    یکی از مزیت‌های آموزش سواد رسانه‌ای، قابلیت مصونیت‌سازی و افزایش توان‌مندی دانش‌آموزان، مردم و حتی نخبگان نسبت به جنگ رسانه‌ای و تأثیرات شناختی رسانه‌های دشمن علیه کشور و ملت است. این مقاله پژوهشی از نوع کاربردی محسوب شده ...

  • مطالعه اعتماد و اعتبار اخبار رسانه ملی در بین نسل زد از نظر خبرگان 

    سیدآقایی احمدی, سیده زهرا؛ شاکری نژاد, محسن؛ البرزی دعوتی, هادی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-12-21)
    هدف این پژوهش، ارائه الگویی برای اعتماد و اعتبار رسانه ملی در «نسل زد» است. این مطالعه، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، کیفی است، یافته‌های آن، از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به‌دست‌آمده و با تحلیل محتوا و کدگذاری ...

  • بازنمایی معلولیت در فیلم سینمایی گل های داودی با استفاده از رویکرد گفتمانی لاکلا و موفه 

    رشیدی, بتول؛ نیازی, محسن؛ هلالی ستوده, مینا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-08-22)
    این مقاله درصدد بازنمایی معلولیت در فیلم سینمایی گل های داودی با استفاده از رویکرد گفتمانی لاکلاو و موفه است.از آن جایی که هویت از طریق تعاملات اجتماعی فرد با دیگران در فرایند اجتماعی شدن تکوین می یابد وافرادی که دارای ...

  • بررسی سیاست‌گذاری مصرف بازی‌های دیجیتالی در ایران 

    افقهی, اسماعیل (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-08-22)
    بازی‌های دیجیتالی، با تبدیل شدن به یک صنعت فرهنگی و نیز برخورداری از امکان انتقال پیام و مفهوم و کارکرد تربیتی، نیازمند توجه جدی‌تر در عرصه سیاست‌گذاری است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر و کشف چالش‌های مرتبط با سیاست‌های ...

  • ارائه‌ی مدلی برای موفقیت تبلیغات با محوریت سلبریتی‌ها در تجارت اجتماعی. 

    عزیزی, مهتا؛ زارعی, قاسم؛ باشکوه, محمد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-08-22)
    با توجه به توسعه روز افزون تجارت، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی ترین ابزارهای آن اهمیت بالایی پیدا کرده، طوری که در عصر فعلی و با همه‌گیر شدن وسعت شبکه‌های اجتماعی تصور دنیای کسب‌وکار بدون تبلیغات مدرن دشوار است، استفاده ...

  • نقش ابعاد فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی با تاکید بر رسانه ملی 

    جعفری, علی؛ رحیمی, حسن (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-08-22)
    هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش ابعاد فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی با تاکید بر رسانه ملی می باشد. از لحاظ هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی می‌باشد و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد ...

  • درک و تصور دختران از حضور در فضای مجازی 

    موسیوند, محبوبه؛ برهمن, مریم؛ ساکی, فائزه (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-08-22)
    پژوهش حاضر با هدف مطالعه درک و تصور دختران از حضور در فضای مجازی با رویکردی کیفی (مطالعه موردی) انجام شده است. روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند می باشد، بدین صورت که با 15 نفر از دختران مجرد دانشجو که از فضای مجازی، اینترنت ...

  • واکاوی عوامل موثر بر اشتراک تجربه مشتری در اجتماع های آنلاین برند 

    غفاری, محمد؛ کردی, اسماعیل؛ کنجکاو منفرد, امیررضا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-08-22)
    تحولات بازارهای جهانی شرکت‌ها را ناگزیر به روی آوردن به‌سوی جوامع برند آنلاین کرده است؛ محیطی که مصرف‌کنندگان در تبادل، اشتراک‌گذاری و بحث در خصوص افکار خود بسیار مشتاق و باانگیزه عمل می‌کنند. درنتیجه تقویت جامعه برند ...

  • تحلیل مضمون و شناسایی چالش‌ها و راهبردهای توسعه بازی‌های دیجیتال بومی 

    محمدی زنجیرانی, داریوش؛ محسنی, الهام (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-08-22)
    امروزه بازی‌های دیجیتال به صنعتی فراگیر، ثروت آفرین و فرهنگ محور تبدیل شده و توانسته با بهره‌گیری از عناصر فنی و هنری، روانشناسی و جامعه‌شناسی، به عنوان یک رسانه صنعت/ هنر و در حقیقت هنر هشتم، جایگاه خود را تثبیت کند. صنعت ...

  • مطالعه ظرفیت رسانه های نوین در برنامه های گفتگومحور رادیویی 

    قربانی رضوان, فاطمه؛ اخگری, محمد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-09-22)
    امروزه با ظهور رسانه‌های نوین رسانه رادیو در جایگاه قدیمی‌ترین رسانه برای جذب بیشتر مخاطبان نیازمند حرکت به سمت استفاده از این ظرفیت‌ها می‌باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی شناخت ظرفیت رسانه‌های نوین و تبیین این ظرفیت‌ها ...

  • مدل سازی عوامل کلیدی موفقیت در توسعه زیرساخت فرهنگی ایران (موردمطالعه: صنعت سالن های نمایش). 

    رحیمی, عباس؛ الهی, علی؛ نیازی, مرتضی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-09-22)
    توسعه زیرساخت فرهنگی از لازمه‌های توسعه فرهنگی در هر جغرافیای ملی و سیاسی است. یکی از نمادهای فرهنگ در هر کشوری سینما و سالن‌های نمایش فیلم است. بنا بر آمار رسمی منتشر شده از سوی نهادهای فرهنگی در دهه اخیر تعداد سالن‌های ...

  • طراحی الگوی مطلوب نقش رسانه ملی درایجاد امید اجتماعی 

    کلانتری, حمیدرضا؛ افشانی, سیدعلیرضا؛ اسلامی, حسین؛ اسلامی, سعید (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-09-22)
    امید اجتماعی در تحقق آرمان‌های یک جامعه نقش بسزایی دارد بطوریکه می‌تواند در سلامت، مشارکتهای همه جانبه، خلاقیت، تعامل و توسعه جوامع اثرگذار باشد. در این میان رسانه ملی به دلیل تاثیر گذاری گسترده ای که بر توده مردم دارد ...

  • بررسی اثرات فناورهای ارتباطی و رسانه ای دیجیتالی بر مشارکت سیاسی جوامع روستایی با تاکید بر پیام‌رسان‌های داخلی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان ملکان) 

    حجاریان, احمد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-09-22)
    مفهوم مشارکت سیاسی دربرگیرنده گروهی از راهبرد‌ها، مفاهیم، اندیشه‌ها و سازمان‌های نوینی است که تأمین‌کننده نیازهای اجتماعی است. از طرفی شبکه های اجتماعی در ارتقا و یا کاهش شاخص های آن نقش بسیار موثر دارند زیرا میزان تأثیر ...

  • چگونه تایید سلبریتی بر مقاصد رفتاری تاثیر می‌گذارد؟ نقش تعدیلگر ارزش ادراک شده 

    ملکی مین باش رزگاه, مرتضی؛ تفرشی, فاطمه؛ قزوینی, هادی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-09-22)
    یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های تبلیغاتی استفاده از تاییدکننده‌های مشهور است و هدف از توسعه این مقاله تحقیقاتی، ارزیابی تأثیر مزایای تایید سلبریتی و بررسی اثر تعدیل‌کننده ارزش درک شده محصولات سودمندگرا و لذت‌بخش است. روش ...

  • نگاشت نهادی حکمرانی رسانه‌های صوتی و تصویری برخط در ایران 

    گاپله, محمد؛ خجسته باقرزاده, حسن؛ رسولی, محمدرضا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2024-09-22)
    در اهمیت نگاشت نهادی-کارکردی حوزه رسانه‌ای کشور ایران می‌توان گفت ازجمله مقدمات سیاست‌گذاری آن است که تمامی بازیگران و ارکان تشکیل‌دهنده‌ی این نظام بر اساس کارکردهای حکمرانی، شناسایی‌شده و روابط، جایابی و تعاملات میان آن‌ها ...

View more