مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه

ارسال های اخیر

  • دروازه بانی اخبار خارجی بخش خبری 21 شبکه اول سیما بر مبنای مدل گالتونگ و روژ 

    نیکی نژاد, مریم؛ رزمجو, علی اکبر؛ فتحی, ابراهیم (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-12-22)
    داشتن شیوه‌های خاص دروازه‌بانی مبتنی بر روش‌های علمی به اندازه راه‌ اندازی یک رسانه و حتی وقوع رویدادها اهمیت دارد. از این باب که مدل گالتونگ و روژ از جمله مدل‌های علمی پذیرفته شده برای فرآیند انتخاب اخبار خارجی می‌باشد، ...

  • بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه 90 ‌ایران 

    محمدپور, نسرین؛ تقی آبادی, مسعود؛ شالچی, وحید (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-12-22)
    ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوه‌های برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه‌ اخیر ایران است که با بهره‌گیری از روش نشانه‌شناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر ...

  • ترسیم رهنگاشت مواجهه هوشمندانه سازمان صدا و سیما با فضای مجازی در حوزه محتوا 

    حیدری, مهدی؛ قربانی, سعید؛ ساری, حسین (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-12-22)
    با توجه به رشد و توسعه فضای مجازی و تاثیر آن بر حوزه‌های مختلف حیات اجتماعی بشر، سازمان‌های رسانه‌ای از جمله صدا وسیما دارای چالش‌های اساسی در حوزه رقابت‌پذیری و تاثیرگذاری برمخاطب شده‌اند. همچنین قوانین و اسناد بالادستی، ...

  • بررسی نشانه شناسانه ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس نظریه جان فیسک 

    قربانی رضوان, زهرا؛ قربانی رضوان, فاطمه؛ مصدری, فاطمه (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-12-22)
    این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در ...

  • شبکه‌های اجتماعی مجازی و پلتفرم‌های پیام‌رسان موبایلی؛ کارکردهای سازنده و کژکارکردها در ایران 

    یراق بافان, مجید؛ امیرمظاهری, امیرمسعود؛ لبیبی, محمدمهدی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-12-22)
    شبکه‌های اجتماعی مجازی و پلتفرم‌های پیام‌رسان موبایلی؛ کارکردهای سازنده و کژکارکردها در ایرانچکیدهدرعصر حاضر بیشتر افراد و سازمان‌های خصوصی و دولتی برای انجام امورشان تا حدود زیادی به شبکه‌های اجتماعی مجازی و پلتفرم‌های ...

  • تحلیل ارتباطی رسانه اجتماعی بازی «توییچ» مبتنی بر رهیافت نظری همگرایی ارتباطی جامع مجازی 

    نصراللهی, محمد صادق؛ حیدری, متین (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-09-23)
    «همگرایی» یکی از اصلی‌ترین رهیافت‌های نظری رسانه‌های جدید و فضای مجازی است. در این میان، یکی از پدیده‌های نوین فضای مجازی، رسانة اجتماعی «توییچ» در حوزة‌ تخصصی بازی است. رسانه‌ای که با توجه به خاص بودن آن، ضریب نفوذ بالایی ...

  • صنایع فرهنگی؛ پشتیبان و پیشران گفتمان انقلاب اسلامی 

    مرکبی, سیدمحمدصادق؛ دهقان نیری, سعید (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-09-23)
    امروز صنایع فرهنگی از جمله مهم‌ترین صنایع پیشران و خلاق در جهان هستند. صنایعی که نقش ارزش‌مندی در انتقال معانی و مفاهیم فرهنگی جوامع معاصر دارند. هدف در این پژوهش بررسی نقش صنایع فرهنگی در پشتیبانی و پیشرانی نظام جمهوری ...

  • بررسی نقش الحان و نغمات موسیقی در قرائت قرآن کریم و تأثیر آن بر تغییر مفهومی آیات 

    سلطانپناه, حسن؛ امین ناجی, محمد هادی؛ فیاض, محمد سعید (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-09-23)
    به‌کارگیری نغمات موسیقی در قرائت قرآن کریم و تأثیر آن در تغییر مفهومی آیات، مسئله‌ای مهم است که در مجامع قرآنی مغفول واقع شده، هرچند دارای اهمیت بسیاری است. هدف این پژوهش، بررسی نقش نغمات در تغییر مفهومی آیات به هنگام قرائت ...

  • ساختارشناسی مسابقه رادیوییِ اطلاعاتِ خبری 

    همراز, ویدا؛ حسین‌زاده حسینی, سیدمهدی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-09-23)
    با توسعه فن‌آوری و تغییر سلیقه مخاطبان، استفاده از قالب‌های جدید ارائه پیام ضروری به نظر می رسد. این پژوهش به دنبال قالبی جدید برای پخش خبر در رادیو است؛ قالبی که شکل ارائه و اجرای خبر را با گونه‌های غیرجدی مانند سرگرمی و ...

  • بررسی و آسیب‌شناسی وضعیت ارتباطی و تعاملی روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها 

    سید محسنی, سیدشهاب؛ دادگران, محمد؛ افخمی, حسینعلی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-09-23)
    روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها برای تحقق وظایف و مسئولیت‌ها، نیازمند به ارتباط، تعامل و همکاری مؤثر با یکدیگر هستند، ولی آنچه در این فرایند ارتباطی- در بسیاری از موارد- مشاهده می‌شود، وجود چالش‌های مختلف ارتباطی است، این پژوهش، ...

  • الگوی بازیابی و ارتقای برند بانک‌های تجاری ایران (مورد مطالعه: بانک صادرات ایران) 

    بادپا, آرش؛ حقیقی, محمد؛ صالحی, علی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-06-22)
    یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت سازمان‌ها در بازارهای رقابتی برخورداری از برند قدرتمند است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر بازیابی و تقویت برند بانک صادرات انجام گرفته است. در این پژوهش، از روش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده ...

  • مهاجران پراکندۀ ایرانی در فضای مجازی؛ فرا تحلیلی کیفی بر مفاهیم و رویکردها 

    شمس, مرتضی؛ دهقان, علیرضا؛ عبداللهیان, حمید (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-06-22)
     هدف این پژوهش، فرا تحلیل پژوهش‌‌های کیفی انجام‌شده درخصوص «مهاجران پراکندۀ ایرانی در فضای مجازی»است. جامعۀ آماری، تحقیقات انجام‌شده در بیست سال اخیر در این خصوص در داخل و خارج از کشور است که از این میان، با روش نمونه‌‌گیری ...

  • تحلیل گفتمان انتقادی سیر تحول انیمیشن‌های والت دیزنی با محوریت زن 

    حاجی زاده, منا؛ شرف زاده, محمدحسین؛ جدیدی خیرآبادی, اسماعیل (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-06-22)
    تحلیل رسانه‌های تصویری با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی، روشی مؤثر است. این پژوهش کیفی با رویکردی نو و با بهره‌گیری از آرای فرکلاف در سنت تحلیل گفتمان انتقادی، به بررسی سیر تحولی انیمیشن‌های والت دیزنی با محوریت ...

  • مطالعۀ ویژگی‌های تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی 

    ناطقی, منادا؛ گیل آبادی, شهرام؛ تمجیدی, محمدحسین (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-06-22)
    ضبط و پخش تئاترهای تلویزیونی، سال‌‌هاست که انجام نمی‌شود. این پژوهش با هدف مطالعۀ ویژگی‌‌های تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی انجام شده است. در این مقاله، با بهره‌‌گیری از ویژگی‌‌های تئاتر مستند در تئاتر تلویزیونی، ...

  • ظرفیت‌‌سنجیِ موسیقی قومی کردی به منظور ترویج فرهنگ کار و فعالیت در برنامه‌‌های رادیویی 

    سیدزاده, زهراالسادات؛ خجسته باقرزاده, حسن؛ جاوید, هوشنگ (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-06-22)
    از جمله مباحثی که در برنامه‌سازی رادیو، معمولاً به آن توجه کم‌تری شده، اهمیتِ موسیقی در بهبود شرایط کمی و کیفی کار است. این پژوهش، در پیِ پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان با تکیه بر موسیقیِ کارِ کُردی، از ظرفیتِ ...

  • افزایش آگاهی زیست‌محیطی مخاطبان از طریق رسانه با تأکید بر تلویزیون (نمونۀ مورد مطالعه: شهروندان تهرانی) 

    همایونی مقدم, فاطمه؛ امیر مظاهری, امیر مسعود؛ نصراللهی کاسمانی, اکبر؛ رسولی, محمد رضا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-06-22)
    آگاهی‌‌بخشی زیست‌محیطی، ازجمله موضوعات موردتوجه محققان در سال‌های اخیر بوده است. در کشور ایران، با وجود شاخص‌های زیست‌محیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت‌دوستی می‌تواند در کاهش آسیب‌ها مؤثر باشد. یکی از این ...

  • ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی گردشگری مجازی 

    بای, علیرضا؛ گرانمایه پور, علی؛ نصراللهی, اکبر؛ شیری, طهمورث (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-03-21)
    صنعت گردشگری از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. یکی از عوامل بسیار مؤثر در توسعۀ گردشگری، تبلیغ و اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی است، از این رو، شبکه‌های اجتماعی، در فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع‌رسانی و ...

  • ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداری‌ کلان‌شهرهای کشور 

    مقدم‌زاده, هادی؛ روشندل اربطانی, طاهر؛ سید جوادین, سید رضا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-03-21)
    هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداری‏های کلان‌‌شهرهای کشور است.   این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر گردآوری داده‌‌ها، کیفی است و با رویکرد نظریۀ برخاسته از داده‌‌ها و طرح نوخاستۀ گلیزر انجام ...

  • ارائۀ مدل رسانۀ خبری اعتمادساز در شرایط بحران 

    حُسنی دُخت, سودابه؛ زرگر, سید محمد؛ نعمتی انارکی, داود؛ رشیدی, احتشام (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-03-21)
    یکی از مسائل بنیادین و بسیار مهم در حوزۀ اطلاع‌رسانی رسانه‌های خبری، اعتمادسازی است. رسانه‌های خبری همواره در تلاش هستند تا ضریب اعتماد مخاطبان را نسبت به اخباری که ارائه می‌کنند، افزایش دهند، زیرا ادامۀ فعالیت این رسانه‌ها ...

  • کارکردهای ارتباط غیرکلامی در فرایندهای یک‌سویۀ ارتباط رسانه‌ای (مورد مطالعه: بخش خبری 21 سیمای جمهوری اسلامی) 

    جلیلوند خسروی, مسعود؛ بنی هاشمی, سید محسن؛ ساعی, محمدحسین (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2023-03-21)
    در میان فرایندهای ارتباطی، علم ارتباطات، جایگاه مهمی را برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباط‏های یک‌سویه اهمیت پیدا می‌کند، مانند برخی از بخش‌های خبری که در آنها، امکان دریافت بازخورد از مخاطب و اصلاح حرکات ...

View more