مطالعه نقش داستانهای مصور و انیمیشن در شکلدادن به مفهوم هویت ملی در ژاپن در مقایسهای تطبیقی با ایران
(ندگان)پدیدآور
حسنایی, محمدرضاموسوی, سعیده ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از اوایل قرن بیستم داستانهای تصویری بهعنوان ابزار قدرتمندی برای شکلدهی به مفهوم ملیت و همسوسازی آرا و افکار مردم ژاپن بهکار گرفته شدهاند. این آثار با بهرهگیری از روشهای هوشمندانه در نحوه روایاتشان و نیز قدرتی که در تحریک احساسات و بهجنبش درآوردن قشرهای مختلف مردم داشتند، بهسرعت به ابزار مهمی برای ترویج و تبلیغ آرمانهای حکومتی و ملی تبدیل شدند؛ بهویژه در طی جنگ جهانی دوم، داستانهای مصور و انیمیشن برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ، تقویت روحیه عمومی، موجه نشان دادن اعمال ارتش ژاپن در چین و کره، و حتی خبررسانی غیرواقعی در مورد وضعیت جنگ بهکار گرفته شدند. در سالهای پس از جنگ نیز داستانهای مصور (مانگا) و انیمیشن تجاری ژاپن که با نام انیمه شناخته میشود، بهعنوان قدرتمندترین ابزار در تسکین زخمهای حاصل از شکست و فجایع ناشی از بمباران اتمی عمل کردند. پژوهش حاضر با مطالعه تاریخی روند ظهور و رشد این دو رسانه، قدرت احتمالی و ابعاد نفوذ این رسانههای تصویری-داستانی را در جامعه ژاپن ارزیابی کرده و در ادامه با مطالعهای تطبیقی، به سنجش جایگاه انیمیشنهای ایرانی در شکلدادن به مفهوم هویت ملی در ایران پرداخته است. 
کلید واژگان
انیمیشنمانگا
انیمه
ژاپن
هویت ملی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه هنردکتری پژوهش هنر
شاپا
2676-40912676-4083




